fredag 15 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Brakförlust för Hövding

Trots det stora medieintresset går försäljningen av Hövdings prisbelönta airbag-hjälm ännu trögt. Nettoförsäljningen i den färska årsredovisningen var blygsamma 1,8 miljoner kronor. Samtidigt lyser det illrött på sista raden för bolaget, som backas upp av Industrifonden och LMK Ventures. Europalansering och breddning av butiksutbudet ska öka volymerna.

Malmöbolaget Hövding har kommit med en första årsredovisning sedan försäljningsstarten i slutet av 2011. Under räkenskapsåret, som sträcker sig till september 2012, blev förlusten 25 miljoner. Motsvarande siffra året före var 7 miljoner.

Fredrik Carling, som tillträdde som vd i höstas, förklarar siffrorna med att bolaget fortfarande har varit i en uppväxlingsfas.

fredrik carling mindre— Det är relativt planerat, det hade varit olyckligt att bita i det stora äpplet från dag ett. Första året fokuserade vi på Sverige. Vi lanserade oss på den europeiska marknaden under hösten och räknar med att börja skörda frukterna av det när cykelsäsongen tar fart i april, säger han.

Från att tidigare ha sålts genom den egna hemsidan och ett fåtal modebutiker i Skandinavien ska hjälmen under våren börja säljas i hundratals cykelbutiker genom de distributionsavtal som Hövding har slutit under hösten.

Enligt Fredrik Carling har produktionstakten begränsat försäljningen. Förra våren fick Hövding återkalla alla sålda hjälmar på grund av ett tekniskt fel. Därefter har bolaget genomfört en flytt av tillverkningen från Sverige till Portugal, vilket också tillfälligt sinkade produktionen.

— Nu har vi fått ordning på tillverkningen och ska kunna hantera efterfrågan, säger Fredrik Carling.

Ökade volymer ska också pressa ner produktionskostnaden. I januari sänkte bolaget priset på hjälmen från 4.000 till 3.000 kronor.

Sedan starten har Hövding tagit in 75 miljoner kronor i riskkapital. Storägare är Industrifonden och LMK Industri, som tillsammans äger närmare 50 procent av aktierna. Bland övriga ägarna syns grundarna Terese Alstin och Anna Haupt, samt affärsänglar.

Joel Lyth

Trots det stora medieintresset går försäljningen av Hövdings prisbelönta airbag-hjälm ännu trögt. Nettoförsäljningen i den färska årsredovisningen var blygsamma 1,8 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.