Scantags, som säljer klistermärken med färdiga QR-koder, har drabbats av flera styrelseavhopp. Men grundaren Rikard Windh tror att 2013 blir genombrottets år för taggisarna.
Lundabolaget Scantags grundades 2011 av telekomveteranen Rikard Windh. Efter knappt ett halvår fick han in flera tunga investerare, Sam Aston från dåvarande Epsilon, Micco Grönholm från kommunikationsbyrån Pyramid i Helsingborg och affärsängeln Susanna Falkengren, känd från tv-programmet Draknästet.
Falkengren gick även in som ordförande. Övriga ledamöter var Jens Mildner, Åse Stiller och Stefan Andersson. I dag har de lämnat sina poster, och Falkengren är endast kvar som suppleant.
— Samtliga från den tidigare styrelsen ingår nu istället i en skuggstyrelse till Scantags. Vi var alla överens om att den konstruktionen var effektivast för den fas som företaget befinner sig i nu. Och på sikt kommer styrelsen troligtvis att utökas igen, säger Rikard Windh.
Scantags klistermärken med QR-kod, en slags kvadratisk streckkod som kan läsas med en app i mobilen, har funnits i handeln sedan 2011. Men några större intäkter har det ännu inte blivit.
— Försäljningen var något trög i början, men nu har vi skeppat i väg taggisar till försäkringsbolag i Sverige och Spanien, och andra kunder i Australien, Finland och Polen, säger Rikard Windh.
Taggisarna säljs i dag som en säkerhetsprodukt, där användaren registrerar information om sig själv som kan vara till nytta för räddningstjänst om man råkar ut för en olycka. Klisterlapparna kan placeras på exempelvis cykelhjälmen eller mobilen.
Härnäst väntar mobilmässan i Barcelona där Scantags ska presentera sin senaste produkt, taggisar med ett inbyggt NFC-chip. Chipet är liknande de som finns i lift- och busskort, och finessen är att man inte behöver någon QR-app, det läses av genom att man håller mobilen emot det.
Ett nytt spår för Scantags är att stoppa in NFC- chipet i nallebjörnar, på så vis kan man få kontakt med sin björn och den kan lämna meddelanden till andra björnar. Rikard Windh har presenterat idén för flera leksakstillverkare.
— De blev helt chockade över teknikens utveckling och jag ska vidareutveckla min idé. Den kommer att realiseras – på ett eller annat sätt, säger han.
Jennie Lorentsson