Noterade ZetaDisplay som utvecklar teknik för digital marknadsföring i butiker ska nyanställa 10-15 utvecklare i Malmö. Bakom investeringen ligger ett teknikskifte mot surfplattor och mobiler.
Med Android-systemet som ZetaDisplay lanserar i december ska lokala handlare kunna anpassa den digitala reklaminformationen som går ut i butiken med hjälp av mobiltelefonen. Genom att använda läsplattor blir hårdvaruinstallationen billigare än de fasta bildlösningar med nätverkskablar som används i dag.
Av ZetaDisplays 40 anställda finns 25 vid huvudkontoret i Malmö. Resterande är fördelade på kontor i Stockholm, Finland, Danmark och Norge. De 10-15 utvecklarna ska anställas i Malmö under 2013.
— Takten beror på försäljningsutvecklingen. Fjärde kvartalet ser bra ut och det känns som att det är proppen ur. Den här expansionen ska vi klara utan att ta in nytt kapital, säger vd Leif Liljebrunn.
Totalt har ZetaDisplay gjort 37,6 miljoner kronor i förlust de senaste tre åren. Förlusten har dock minskat efterhand, under årets första nio månader landade rörelseresultatet på -4,7 miljoner kronor. Samtidigt visar bolaget allt bättre bruttomarginal vilket Leif Liljebrunn förklarar med att andelen hårdvaruförsäljning minskar till fördel för licensintäkter på ZetaDisplays mjukvara.
I dag kom också besked om att ZetaDisplay säljer sin fastighet i Malmö för 23 miljoner kronor. Utöver att betala av skulder ska det ge bolaget 10 miljoner kronor i ökad likviditet.
Störst kund är Ica som står för runt en femtedel av omsättningen. Totalt har bolaget ett fyrtiotal kunder i Norden och planerar nu att expandera i övriga Europa.
— Många av våra existerande kunder är kedjor som är verksamma globalt. Vi avser att fortsätta växa med dem på nya marknader, säger Leif Liljebrunn.
Joel Lyth