torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Vergic dubblar och anställer ny försäljningschef

Med 40 miljoner kronor i riskkapital på fickan är mjukvaruföretag Vergic på Minc i full gång med att bygga upp en säljorganisation. Senaste tillskottet är Henrik Vallentin och Magnus Histrup som blir försäljningschef i Norden respektive kundansvarig säljare. I år räknar ledningen med dubblad omsättning. 

Genom Vergics mjukvara kan en e-handelssida i realtid analysera sina besökare. De potentiella kunderna som har problem med köp och betalningar erbjuds stöd i form av chat, ljud- och videolänk med personal från kundservice. På så sätt går fler affärer på e-handelssidan till avslut. Tekniken kan också användas av exempelvis myndigheter.

I kundlistan finns ett 30-tal organisationer och företag. Nya i höst är bland andra Boxer och bredbandsleverantören Net 1. I fjol omsatte Vergic nio miljoner kronor. I år är målsättningen att nå 20 miljoner.

— Det är realistiskt sett till storleken på de kunder som vi nu ligger i slutförhandlingar med, säger Vergics marknadschef Sören Meelby.

I augusti lämnade han själv Qliktech för Vergic. Där ska han också bygga upp bolagets partnernätverk. Hittills har Logica varit Vergics viktigaste partner. Sören Meelby ser positivt på affären i maj där kanadensiska CGI köpte upp brittiska Logica.

— Just nu fokuserar vi på Norden, men CGI är starka på den amerikanska marknaden och det är givetvis en väldigt intressant ingång så snart de har hittat rätt struktur efter fusionen, säger Sören Meelby.

Nya försäljningchefen Henrik Vallentin kommer närmast från telekombolaget Interoute medan Magnus Histrup, med erfarenhet från Anoto, lämnar franska mjukvarubolaget Vision Objects. Parallellt med en växande säljorganisation har Vergic ökat antalet anställda på utvecklarsidan.

Personalen kommer främst från danska Saxo Bank, senast Björn Rixman och Christian Ståhlberg. I dagsläget sysselsätter verksamheten runt 25 anställda och därtill ett par konsulter.

Huvudägare i Vergic är grundarna Alexander Lunde och Fredrik Lunde samt säljchef Johan Ringsberg. Delägare är också affärsmannen Ulf Ljunggren med familj, som med strax innan årsskiftet investerade runt 40 miljoner kronor i verksamheten.

Joel Lyth

Med 40 miljoner kronor i riskkapital på fickan är mjukvaruföretag Vergic på Minc i full gång med att bygga upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.