torsdag 21 november 2024

inloggad som

Den svarta mediebilden hämmar Skåne

Kort sagt: Rapidus har i detalj granskat riksmediernas bild av Skåne och resultatet är eländigt. Det kommer ta lång tid att tvätta ur stämpeln av gangsterkvarter, vilket riskerar hämma tillväxten i framtiden.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Det gnälls med jämna mellanrum på att våra rikstäckande medier skriver för lite om Skåne. Den bistra sanningen är att det inte skrivs orimligt lite. Det verkliga problemet är konsekvenserna av vad som skrivs.

Under två veckor i våras granskade jag själv och Rapidus nyhetschef Erik Olausson allt som de stora svenska tidningarna publicerade i tryck och på webb, samt kartlade minut för minut nyhetssändningarna från Ekot, SVT och TV4.

Vi kan konstatera att uppfattningen att Skåne förfördelas i uppmärksamhet gentemot övriga landet inte stämmer. Visst vore det trevligt om Sydsverige fick större genomslag i riksmedia, men vi får inte mindre publicitet än andra regioner ute i landet.

I tidningarna men framförallt etermedierna dominerar nyheter om politik och ekonomi, där de tunga beslutsfattarna de facto sitter i Stockholm. Utöver det är utrikesrapportering ett stort inslag i flödet.

Visst kan man tycka att de stora redaktionerna borde orka resa utanför sitt närområde för att gestalta nyheter. Och visst kan vi kräva att public service ger fler inslag ute från landet.

Men för det lär det krävas ett väsentligt omtag vad gäller nyhetsvärdering och resurser.

Det är istället när vi tittar på innehållet i rapporteringen som det finns anledning till oro. Upp mot 70 procent av materialet från Sydsverige handlar om kriminalitet. Malmö dominerar flödet — som speglar våld, otrygghet och sociala problem.

Så här ser bevakningen av Sydvästskåne ut i landets största tidningar:
Kriminalitet: 68 %
Kultur: 10 %
Ekonomi: 5,5 %
Olyckor 5,5 %
Övrigt: 11 %

Det är ett faktum att Malmö har fler anmälda brott per invånare än landet i snitt. Siffran ligger över den för Göteborg, även om den fortfarande är under Stockholms i BRÅ:s glåmiga statistik.

Jag är den förste att skriva under på att medierna måste rapportera om detta. Men jag vill också sätta ljuset på problem i själva rapporteringen.

Risken är nämligen stor att Malmö utmålas som farligare än det är.

Dagens Nyheter står för ett intressant exempel från granskningsperioden. En artikel om att tre grips för mordet på nyårsnatten 2011 kompletteras med en faktaruta om ytterligare sju mord i Malmö senaste tiden.

Andra medier använder begrepp som ”Mordvågen i Malmö”.

Nya våldshandlingar förefaller ha lättare att få genomslag, eftersom de inte längre ses som isolerade händelser utan bekräftar en bild av staden som laglöst land. Denna typ av rapportering späder på invånarnas otrygghet, som för övrigt är högst i landet i Malmö.

Men mediebilden avskräcker också andra intressenter, utanför Öresundsregionen.

En diskussion på nyhetssajten IT24, efter en artikel om hur företag som Axis, TAT och Qliktech rekryterar, illustrerar hur ryktet spinner utom kontroll. I kommentarfältet dyker det upp ett koncist men laddat inlägg som färgar en i grunden positiv artikel om Skåne:

”Hur är säkerhetsläget i Malmö då? Det är en av Europas farligaste städer…”

Det är inte länge sedan blickar från hela världen riktades mot Malmö i samband med Ilmar Reepalus uttalanden om judarnas säkerhet. Några av regionens toppchefer oroade sig också i en tidningsartikel i våras för att stadens rykte kunde komma att hämma möjligheterna att locka spetskompetens framöver.

Jag hävdar att det redan är så.

Den mörka bilden av Malmö påverkar mer än vi tror. Det kanske inte handlar om konkreta affärer som går i stöpet, utan mer om saker som inte blir av alls. Toppkompetens som inte ens överväger att flytta hit. Investerare som tittar åt andra hållet.

Vi har väl alla fått försvara Malmö och Skåne gentemot vänner och affärskontakter senaste tiden: ”Ja, det är tråkigt, men det händer positiva saker också.”

Precis där ligger utmaningen.

När Rapidus ringer upp varumärkesexperten Martin Gumpert lyfter han som exempel fram att sommarens nyhet om Eurovision Song Contest till Malmö slog ner som en bomb även på redaktionerna i Stockholm. På bara några dagar fick Öresundsregionen spaltmeter med mer eller mindre positiv uppmärksamhet.

Gumperts analys är att vi skåningar jobbar med för kort geografisk horisont. Det är roligare att vara kung i vårt eget (lilla) rike än bonde i ett stort land.

Näringslivet i Skåne har en stor andel tjänsteföretag, som i många fall är nöjda med lokala och regionala kunder. Det finns aktörer som lyckas nå ut brett, men vi måste höja siktet och satsa mer på nationellt eller internationellt genomslag för affärsidéer såväl som arrangemang och PR-arbete. 

I synnerhet Malmö behöver en tydlig, underliggande strategi för framtiden. Vad det till sist handlar om är att den goda utvecklingen har högre fart än de negativa skeendena.

Då kan vi färga om bilden av Skåne.

Rapidus mediegranskning omfattade Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Aftonbladet, Expressen, Rapport, Aktuellt, TV4 Nyheterna och tre dagliga nyhetssändningar från Ekot i Sveriges Radio. Undersökningen gjordes under veckorna 16 och 21 på uppdrag av Helsingborgs stad. Första granskningsveckan dominerades av rättegången mot Anders Behring Breivik, medan rättegången mot Peter Mangs fick stort genomslag andra veckan.

Kort sagt: Rapidus har i detalj granskat riksmediernas bild av Skåne och resultatet är eländigt. Det kommer ta lång tid […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Dags för årets 34:or

    Äntligen! Nu är årets lista klar med 34 företagare som är max 34 år – som ska få en eloge för flit, smarthet och framgång.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • Grattis, du är en 34:a!

    Hej! Vi på Rapidus vill gratulera dig och ditt bolag till utnämningen som en av årets 34:or. Du som grundare […]

  • Träffa årets hetaste unga entreprenörer!

    Den 14 november firar vi årets 34:or. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar. Anmäl dig här.

  • Nu rullar vi ut 34:orna

    Vi uppmärksammar unga entreprenörer. Årets lista med 34 skånska företagare som är max 34 år är nu klar.