IT-företaget Mindroute i Malmö — mest känt för publiceringsvertyget Lemoon — lanserar i veckan konsultversamhet under namnet Spectrum Digital. Detta efter att intäkterna från licensförsäljningen sjunkit under finanskrisen. Bland kunderna märks Viasat, Å&R Carton och advokatbyrån Delphi.
Webpubliceringssystemet Lemoon blev gratis att använda 2010 i samband med att många företag övergick till att använda gratisalternativ, såsom den branschdominerande programvaran WordPress. Sedan dess kommer Mindroutes intäkter för systemet från service och support.
— Vi har alltid varit inriktade på små och medelstora företag. I kölvattnet av finanskrisen fanns bara två alternativ kvar: gratisalternativen och de dyra. Och vi stod kvar i mitten, säger vd Rickard Hansson.
Fem personer har rekryterats till den nya konsultverksamheten, som drogs igång på testbasis för ett år sedan. 2011 hade Mindroute en omsättning på 7,5 miljoner kronor med en vinstmarginal på 12 procent.
Spectrum Digital inriktar sig främst på content management-system. Sammanlagt har Mindroute tio anställda, men Spectrum letar nu efter fler medarbetare.
Mindroute fortsätter även att investera i Incentive, en produkt för socialt nätverkande inom företag, som funnits sedan 2006. Trots att det är en nisch som i flera amerikanska konsultrapporter utsetts till nästa stora tillväxtbransch har genombrottet för Incentive låtit vänta på sig. Men nu pekar allt på att marknaden är mogen, enligt Rickard Hansson.
— Det känns som om det kommer braka loss, kanske detta eller nästa år, säger han.
Sören Billing