fredag 22 november 2024

inloggad som

Tetra Pak testar Pastairs ozonpastörisering

Livsmedelsteknikbolaget Pastair har fått Tetra Pak som kund. Förpackningsjätten har köpt in Lundabolagets maskin för kallpastörisering med ozon för att utvärdera tekniken. Affären är värd ett antal miljoner kronor och kan innebära ett genombrott för Pastair, som haft en tuff resa hittills.

Pastairs teknik bygger på att ozon injiceras kontinuerligt i flytande livsmedel som strömmar förbi. Ozonet startar en oxideringsprocess som tar kål på runt 99 procent av bakterierna och mikroorganismerna. Genom att livsmedlet inte behöver värmas kan närings- och smakämnen passera orörda.

Tidiga fälttester på juice hos Skånemejerier och mjölkprodukter hos Arla gav inte önskat resultat och livsmedelsbolagen gick inte vidare med försöken. Sedan dess har tekniken vidareutvecklats och vidimerats med hjälp av Vinnovapengar. Bland annat har Jürrs gårdsmejeri i Flen testat kallpastöriseringen i sin osttillverkning för att bli kvitt skadliga Clostridiumsporer i ystmjölken.

— De är jätteintresserade och kan mycket väl bli en framtida kund, säger Pastairs VD Johan Sjöholm som själv har ett förflutet från Tetra Pak.

I slutet av hösten fick bolaget in åtta miljoner kronor i riskkapital från Sydsvensk Entreprenörfond, Augmenta och Sparbanksstiftelsen Skånes Riskkapitalstiftelse. Pengarna ska främst gå till säljinsatser med målet att få ut 1-2 maskiner på den europeiska marknaden under 2012.

Pastair grundades 2007 och sysselsätter i dag en handfull anställda.

Erik Olausson

Livsmedelsteknikbolaget Pastair har fått Tetra Pak som kund. Förpackningsjätten har köpt in Lundabolagets maskin för kallpastörisering med ozon för att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pengar att söka för civil-militära företagsprojekt

    Regeringen har beslutat om en helt ny satsning som innebär att civila innovationer ska kunna nyttjas inom försvaret. I år finns cirka 50 miljoner kronor att söka för företag.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.