lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bråk efter Mobile Loyaltys listningsemission

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett en juridisk process för att få ut pengarna och samtidigt tagit lån av övriga ägare för att klara likviditeten.

Inför noteringen på Aktietorget i januari meddelade Mobile Loyalty att emissionen på 9 miljoner kronor tecknats till 5,8 miljoner. Men fyra aktörer som tillsammans tecknade sig för 3 miljoner kronor har ännu inte betalat in något. Nu kan bolaget inte vänta längre, bland annat har Aktietorget krävt att de pengar som redan annonserats måste in. Ett tiotal av de övriga ägarna skjuter därför till 3 miljoner kronor i form av ett skuldbrev med optionsrätt, som senare kan omvandlas till aktier.

Parallellt har Mobile Loyalty kopplat in jurister för att få ut pengarna från de fyra som inte betalt. Bolagets ordförande Sterner de la Mau vill inte nämna några namn men säger att det rör sig om svenska bolag och privatpersoner.

— Vi har fått löften om att de ska betala, med betalningsplan och allt, men det har man inte hållit, säger han.

Emissionen garanterades till 5,2 miljoner kronor av bland andra Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Sterner de la Mau kan i dagsläget inte säga om garantin kan lösas ut och täcka upp bortfallet i emissionen.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

I koncernen ingår sedan i höstas kommunikationsbyrån Scandvision, där fem personer nyligen fick sluta i ett sparprogram. Mobile Loyalty har även köpt på sig Malmöbolagen Scandinavian Advertising och Encons Nordic. Totalt sysselsätter koncenen strax över 50 anställda.

Erik Olausson

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.