fredag 19 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bråk efter Mobile Loyaltys listningsemission

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett en juridisk process för att få ut pengarna och samtidigt tagit lån av övriga ägare för att klara likviditeten.

Inför noteringen på Aktietorget i januari meddelade Mobile Loyalty att emissionen på 9 miljoner kronor tecknats till 5,8 miljoner. Men fyra aktörer som tillsammans tecknade sig för 3 miljoner kronor har ännu inte betalat in något. Nu kan bolaget inte vänta längre, bland annat har Aktietorget krävt att de pengar som redan annonserats måste in. Ett tiotal av de övriga ägarna skjuter därför till 3 miljoner kronor i form av ett skuldbrev med optionsrätt, som senare kan omvandlas till aktier.

Parallellt har Mobile Loyalty kopplat in jurister för att få ut pengarna från de fyra som inte betalt. Bolagets ordförande Sterner de la Mau vill inte nämna några namn men säger att det rör sig om svenska bolag och privatpersoner.

— Vi har fått löften om att de ska betala, med betalningsplan och allt, men det har man inte hållit, säger han.

Emissionen garanterades till 5,2 miljoner kronor av bland andra Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Sterner de la Mau kan i dagsläget inte säga om garantin kan lösas ut och täcka upp bortfallet i emissionen.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

I koncernen ingår sedan i höstas kommunikationsbyrån Scandvision, där fem personer nyligen fick sluta i ett sparprogram. Mobile Loyalty har även köpt på sig Malmöbolagen Scandinavian Advertising och Encons Nordic. Totalt sysselsätter koncenen strax över 50 anställda.

Erik Olausson

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.