tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bråk efter Mobile Loyaltys listningsemission

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett en juridisk process för att få ut pengarna och samtidigt tagit lån av övriga ägare för att klara likviditeten.

Inför noteringen på Aktietorget i januari meddelade Mobile Loyalty att emissionen på 9 miljoner kronor tecknats till 5,8 miljoner. Men fyra aktörer som tillsammans tecknade sig för 3 miljoner kronor har ännu inte betalat in något. Nu kan bolaget inte vänta längre, bland annat har Aktietorget krävt att de pengar som redan annonserats måste in. Ett tiotal av de övriga ägarna skjuter därför till 3 miljoner kronor i form av ett skuldbrev med optionsrätt, som senare kan omvandlas till aktier.

Parallellt har Mobile Loyalty kopplat in jurister för att få ut pengarna från de fyra som inte betalt. Bolagets ordförande Sterner de la Mau vill inte nämna några namn men säger att det rör sig om svenska bolag och privatpersoner.

— Vi har fått löften om att de ska betala, med betalningsplan och allt, men det har man inte hållit, säger han.

Emissionen garanterades till 5,2 miljoner kronor av bland andra Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Sterner de la Mau kan i dagsläget inte säga om garantin kan lösas ut och täcka upp bortfallet i emissionen.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

I koncernen ingår sedan i höstas kommunikationsbyrån Scandvision, där fem personer nyligen fick sluta i ett sparprogram. Mobile Loyalty har även köpt på sig Malmöbolagen Scandinavian Advertising och Encons Nordic. Totalt sysselsätter koncenen strax över 50 anställda.

Erik Olausson

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.