onsdag 3 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bråk efter Mobile Loyaltys listningsemission

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett en juridisk process för att få ut pengarna och samtidigt tagit lån av övriga ägare för att klara likviditeten.

Inför noteringen på Aktietorget i januari meddelade Mobile Loyalty att emissionen på 9 miljoner kronor tecknats till 5,8 miljoner. Men fyra aktörer som tillsammans tecknade sig för 3 miljoner kronor har ännu inte betalat in något. Nu kan bolaget inte vänta längre, bland annat har Aktietorget krävt att de pengar som redan annonserats måste in. Ett tiotal av de övriga ägarna skjuter därför till 3 miljoner kronor i form av ett skuldbrev med optionsrätt, som senare kan omvandlas till aktier.

Parallellt har Mobile Loyalty kopplat in jurister för att få ut pengarna från de fyra som inte betalt. Bolagets ordförande Sterner de la Mau vill inte nämna några namn men säger att det rör sig om svenska bolag och privatpersoner.

— Vi har fått löften om att de ska betala, med betalningsplan och allt, men det har man inte hållit, säger han.

Emissionen garanterades till 5,2 miljoner kronor av bland andra Uppsalabolaget Eurovip Mobile Services. Sterner de la Mau kan i dagsläget inte säga om garantin kan lösas ut och täcka upp bortfallet i emissionen.

Mobile Loyalty utvecklar tjänster för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner. En av de första kunderna är Kristianstadsbladet, där bolaget bland annat utvecklat en app som blandar nyheter med lokala annonser och specialerbjudanden. Mobile Loyalty tar inte betalt för själva tekniken utan får en andel av tidningens annonsintäkter.

I koncernen ingår sedan i höstas kommunikationsbyrån Scandvision, där fem personer nyligen fick sluta i ett sparprogram. Mobile Loyalty har även köpt på sig Malmöbolagen Scandinavian Advertising och Encons Nordic. Totalt sysselsätter koncenen strax över 50 anställda.

Erik Olausson

Mobile Loyalty väntar fortfarande på tre miljoner kronor från fyra deltagare i listningsemissionen i december. Nu har det noterade Malmöbolaget inlett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.