Ett år efter lanseringen av sin elektroniska dosa för att mäta tröttheten hos bilister har Köpenhamnsbaserade ASP Technology svårt att hålla jämna steg med efterfrågan. Under 2012 ska produktionen flyttas från Taiwan till Linköping — och växlas upp rejält.
ASP går därmed emot den gängse outsourcingtrenden, där billiga löner lockar västerländska företag att öppna fabriker i Asien.
— Vi är glada att vi kan flytta produktionen så pass nära Köpenhamn. Det kan vi eftersom vi nu strömlinjeformat produktionen så robotar kan sköta det mesta, säger VD Troels M. Palshof.
Produktionen har utvecklats tillsammans med svenska Prevas, med kontor i bland annat Lund, Malmö och Linköping. ASP:s dosa är stor som en hockeypuck och placeras på instrumentbrädan. Inbyggda sensorer håller koll på körningen och i kombination med en riskprofil för varje förare och kontinuerliga reaktionstest beräknar manicken risken för att föraren ska somna vid ratten och varnar när det behövs en paus. Svenska mätningar visar att mer än 20 procent av alla trafikolyckor kan relateras till trötta förare.
ASP:s dosa finns nu på marknaden i Danmark, Storbritannien och Belgien, där en kampanj från en belgisk bilistorganisation i det närmaste tömde varulagret.
— Vi letar också efter sex internationella distributörer och ska bland annat ut i Sverige, Tyskland, Australien och Nordamerika. Brasilien är intressant, men vi har tvingats stänga försäljningen till Brasilien via vår hemsida tills vi har fått igång ny produktion, säger Troels M. Palshof.
Utöver den fysiska produkten säljer ASP även sin teknik som en app till Iphone. En Android-version är under utveckling. Bolaget har tolv anställda i Köpenhamn. Några försäljningssiffror vill Troels M. Palshof inte uppge. Totalt har 20 miljoner danska kronor i riskkapital investerats i bolaget, som ännu är långt ifrån svarta siffror i resultaträkningen.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø