Bildskärmsbolaget MultiQ i Malmö vänder till vinst för helåret 2011. Sedan i somras har försäljningen gått uppåt — och nu börjar VD Anders Laurin nyanställa igen. På Stockholmsbörsen rusar aktien.
Efter framgångar 2008 och 2009 präglades 2010 av neddragningar för MultiQ. Flera kundprojekt sköts på framtiden och dessutom annullerades delar av en stororder.
Nu har det vänt. Företaget redovisar en vinst före skatt på 0,5 miljoner kronor för 2011 jämfört med förlusten på 11,2 miljoner året innan. Orderstocken per den siste december var 11,9 miljoner, jämfört med 4,8 miljoner 2010. Nyligen rekryterades en säljare och ytterligare en ingenjör till utvecklingsavdelningen i Malmö anställs inom kort.
MultiQ är inriktat på hård- och mjukvara för digital skyltning i butiker, så kallad digital signage, ett område som spåddes en lysande utveckling för bara några år sedan.
— Idag kan vi konstatera att det fanns en liten bubbla inom digital signage. Det har tagit längre tid för marknaden att mogna fram än vad vi trodde. Istället för en årlig tillväxt på 40 procent, som det talades om 2007-2008, räknar vi med en tillväxt på 10-15 procent framöver, säger Anders Laurin till Rapidus.
Bland kunderna finns Svenska Spel och sportfiskesäljaren Abu Garcia. Under fjolåret tog även det nya sortimentet inom videoövervakning fart. Bolaget säljer digitaldekodrar och tryckkänsliga bildskärmar för realtidsbevakning av exempelvis entrédörrar.
Börsen gjorde tummen upp för tisdagsmorgonens rapport. Aktien steg snabbt nära 30 procent, för att vid lunchtid ha fallit tillbaka till 12 procent upp.
MultiQ grundades 1998 och har idag 23 anställda. 19 finns i Malmö, övriga på säljkontor i England och Norge. I styrelsen sitter Mats Lindoff, Charlotta Falvin, Lotta Lundén och ordföranden Lennart Pihl, som också är vice ordförande i Readsoft.
Kristian Svensson