Medan medieföretag som Sydsvenskan, Kvällsposten och Skånskan genomgår smärtsamma neddragningar ökar bemanningen i Skånes PR-industri, visar Rapidus rundringning. De fyra största byråerna räknar alla med att växa även i år, delvis på reklambyråernas bekostnad.
Med en bantning av 80 tjänster, varav hälften på redaktionen, ska Sydsvenskan med sitt senaste sparprogram minska utgifterna med 100 miljoner kronor fram till 2013.
En av dem som nu lämnar tidningen är den profilerade ekonomireportern Niclas Ericson, som istället ska arbeta med investerarrelationer och finansiell kommunikation som konsult för PR-byrån Aktiv Kommunikation. Byrån har två anställda och ett tiotal anknutna konsulter.
En annan byrå som just rekryterat en tidigare journalist är Wirtén, som anställt Behrang Kianzad, mångårig frilansjournalist och tidigare redaktör för Malmöbaserade tidskriften Mana. Wirtén sysselsätter i dag sex personer och efter en nedgång 2010 ökade byråintäkten under 2011 med cirka 20 procent till knappt åtta miljoner kronor. Resultatet blir över en miljon kronor i vinst, uppger VD Lars Wirtén.
— Vi har profilerat oss inom kommunikation och PR kring hållbarhetsarbete, det har lossnat under 2011, säger han.
För Malmöbaserade Mannov har året präglats av efterdyningarna från 2010, då bolaget skalades ned till två anställda och First Flight köpte in sig som hälftenägare. Sedan dess har bolaget växt till fem anställda. Siffrorna för 2011 är inte klara än, men enligt VD Carl-Magnus Cronholm hamnar resultatet på ungefär noll och prognosen för 2012 är på 5-7 miljoner kronor i byråintäkt. Bland nytillkomna kunderna finns Meca och Malmö Stad.
— Förra året var okej, men verkligen inte jättebra. Det var en uppbyggnadsfas så nu står vi rustade för 2012, säger Carl-Magnus Cronholm.
Samtidigt har regionens största PR-byrå Aspekta haft sin högsta byråintäkt någonsin, 22 miljoner kronor. Rörelseresultatet landar på 2,5-3,0 miljoner kronor för byrån som i dag har runt 22 anställda, uppger VD Magnus Dahl.
Sedan 2010 har Aspekta startat två dotterbolag med danska partner, Aspekta Propeople och Aspekta Trinskjær. Tillsammans har de i dag sex anställda och har båda gått med vinst 2011, uppger Magnus Dahl som dock inte vill uttala sig om några specifika siffror.
— Det är betydligt tuffare i Danmark, delvis för att konkurrensen är hårdare men framförallt för att den danska ekonomin inte har mått så bra, säger han.
Trots frågetecken även kring den svenska konjunkturen ser han inget slut på Aspektas tillväxt.
— PR-konsultföretagen har tagit mark medan reklambyråerna haft det tufft. Det tror jag är en utveckling som kommer fortsätta, säger Magnus Dahl.
Han får medhåll från PR-koncernen Graylings Malmöchef Stefan Olsson. Graylings svenska gren ökade 2010 byråintäkterna något till 61 miljoner kronor, varav Malmöverksamheten stod för ungefär en fjärdedel. 2011 har intäkterna legat i paritet med det, uppger Stefan Olsson. I kundlistan finns Doro och Ikea.
— Det är tydligt att PR-branschen håller på att ta marknadsandelar från reklambranschen. Företagen har breddat sitt spektrum av kanaler man jobbar i. Du kan inte bara avgränsa dig till köpta annonser utan måste vara en stjärna även i medierna eller som talare på konferenser, säger Stefan Olsson.
Erik Olausson