Jakten på rätt kompetens har fått IT-konglomeratet Menmo att ta till en ovanlig metod. Med en kafémiljö och community för webb- och mobilentreprenörer som dragplåster hoppas bolaget hitta såväl lattesörplande arbetskraft som nya projekt att investera i.
Sedan Magnus Wide och kompanjonen Johan Ejermark drog igång Menmo och paraplybolaget Popa 2002 har sfären växt till ett tiotal dotterbolag. Nästan alla sysslar med sportrelaterade nät- och mobiltjänster — från Everysport, som förser majoriteten av de svenska dagstidningarna med sportresultat från de lägre serierna, till Sportsverige, som sköter annonsdrivna sajter med hundratusentals besökare.
De senaste åren har mest krut lagts på dotterbolaget Mobenga, som utvecklar teknik för vadslagning i mobiltelefoner åt kunder som Expect, Bet24 och Unibet. Bolaget såldes i somras för 73 miljoner kronor till brittiska Playtech, med möjlighet till tilläggsköpeskilling längre fram. Sedan början av året har personalstyrkan växt från 8 till närmare 30 personer och ytterligare 15 ska anställas inom kort, enligt VD Christian Rajter.
Mobenga sitter kvar i samma lokaler som Menmo. Där håller även Menmos nya arbets- och kafémiljö på att ta form, riktad till nät- och mobilentreprenörer som vill arbeta sida vid sida med likasinnade.
— Vi kommer även köra nät- och mobilrelaterade möten, visa demoprojekt och så vidare. Det blir mycket tekniknörderi, säger Magnus Wide och visar en app för att beställa kaffet i baren på distans.
Medlemsavgifterna räcker inte för att bekosta lokalerna. Istället ser Magnus Wide kafémiljön som ett experimentellt sätt att hitta nya talanger att rekrytera och nya projekt att investera i, även utanför sportvärlden. Menmo har redan idag dotterbolaget Nortic, som hanterar biljettförsäljningen åt främst festivaler och kulturarrangemang, samt ett projekt om en sökbar samlingsplats för pedagogiska appar.
Erik Olausson