torsdag 21 november 2024

inloggad som

Airec förlorar namntvist mot fransk industrikoncern

Airec är för likt Airelec. Det menar Patent- och registreringsverket, som nu avgjort en årslång namntvist till den franska industrikoncernens fördel. Airecs VD Sven Persson ligger dock inte sömnlös, trots att Malmöbolaget förlorat rätten till sitt varumärke.

Airec omsatte förra året 20,7 miljoner kronor på att sälja högeffektiva plattvärmeväxlare som används i exempelvis värmepannor, kylsystem och flygplansturbiner. Det är tillräckligt nära det Airelec gör för att förväxling ska kunna uppstå, menar PRV. Airelec tillverkar det mesta inom uppvärmning för hem och industri, från element och infravärmare till handtorkar på offentliga toaletter. Sedan 1997 är bolaget del av industrikoncernen Muller Group, med runt 1.500 anställda. 

— Vi säljer våra produkter under andra namn. Vi tyckte vi skulle skydda Airec som varumärke i fall vi skulle använda det senare, men det här beslutet fogar vi oss i. Däremot kommer själva bolaget fortfarande heta Airec, det utgår jag från att fransmännen inte har några synpunkter på, säger Sven Persson.

Airec fick i våras in 30 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden, tyska RWE Innogy Venture Capital och tidigare ägare. Pengarna ska gå till internationell marknadsexpansion. Men alltså inte under varumärket Airec. 

Airec sysselsätter i dag 10 personer, jämfört med 6 vid årets början. Omsättningen 2011 landar på cirka 26 miljoner kronor, uppger Sven Persson.

Erik Olausson

Airec är för likt Airelec. Det menar Patent- och registreringsverket, som nu avgjort en årslång namntvist till den franska industrikoncernens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.