fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Airec förlorar namntvist mot fransk industrikoncern

Airec är för likt Airelec. Det menar Patent- och registreringsverket, som nu avgjort en årslång namntvist till den franska industrikoncernens fördel. Airecs VD Sven Persson ligger dock inte sömnlös, trots att Malmöbolaget förlorat rätten till sitt varumärke.

Airec omsatte förra året 20,7 miljoner kronor på att sälja högeffektiva plattvärmeväxlare som används i exempelvis värmepannor, kylsystem och flygplansturbiner. Det är tillräckligt nära det Airelec gör för att förväxling ska kunna uppstå, menar PRV. Airelec tillverkar det mesta inom uppvärmning för hem och industri, från element och infravärmare till handtorkar på offentliga toaletter. Sedan 1997 är bolaget del av industrikoncernen Muller Group, med runt 1.500 anställda. 

— Vi säljer våra produkter under andra namn. Vi tyckte vi skulle skydda Airec som varumärke i fall vi skulle använda det senare, men det här beslutet fogar vi oss i. Däremot kommer själva bolaget fortfarande heta Airec, det utgår jag från att fransmännen inte har några synpunkter på, säger Sven Persson.

Airec fick i våras in 30 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden, tyska RWE Innogy Venture Capital och tidigare ägare. Pengarna ska gå till internationell marknadsexpansion. Men alltså inte under varumärket Airec. 

Airec sysselsätter i dag 10 personer, jämfört med 6 vid årets början. Omsättningen 2011 landar på cirka 26 miljoner kronor, uppger Sven Persson.

Erik Olausson

Airec är för likt Airelec. Det menar Patent- och registreringsverket, som nu avgjort en årslång namntvist till den franska industrikoncernens […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.