onsdag 1 maj 2024

inloggad som

Ny nätsatsning för Spintop Ventures

Efter premiärinvesteringen i nätauktionssajten DealDash i januari pumpar Malmöbaserade Spintop Ventures in 2,2 miljoner i en sajt för nybilsköpare. Bakom Facit.com står bland andra Pricerunners förre marknadschef Victor Dahlborg och verkstadskedjan Mecas koncernchef Torbjörn Olsson.

Bolaget bakom sajten, Facit International i Stockholm, hoppas locka över pengar från bilannonseringen i tryckta medier, som dominerar idag. För konsumenten ska sajten fungera som en oberoende rådgivare med allt från tekniska data till användarrecensioner av nya bilar. För bilhandlarna blir det en gräddfil till intresserade köpare och Facit tar betalt för såväl traditionella annonser som vidareförmedling av specialerbjudanden till kunderna.

Facit har lanserat betaversioner i Sverige och Norge. Med totalt 2,6 miljoner kronor från Spintop och tidigare ägare ska bolaget kunna satsa hårdare på marknadsföringen, uppger Mats Johansson, partner på Spintop. Facit ägs sedan tidigare av grundarna samt en handfull affärsänglar, däribland Torbjörn Olsson.

Ett 30-tal affärsänglar har stoppat in pengar i Spintop Ventures, bland andra EuroFlorists grundare Peter Jungbeck, finansmannen Sten K Johnsson och Illusion Labs grundare Carl Loodberg och Andreas Alptun. Bolaget har hittills tagit in nog med pengar för sex investeringar á cirka fem miljoner kronor.

Erik Olausson

Efter premiärinvesteringen i nätauktionssajten DealDash i januari pumpar Malmöbaserade Spintop Ventures in 2,2 miljoner i en sajt för nybilsköpare. Bakom […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad