Ideonbolaget Probi ingår ett utvecklingsavtal med ett större globalt livsmedelsföretag. Samarbetet gäller probiotika som ska stärka immunförsvaret.
Tillsammans gör bolagen en ny klinisk studie för att verifiera funktionen hos Probis nyttiga bakterier i syfte att mota förkylningar. Tidigare har studier gjorts i Sverige och Tyskland, båda med positivt resultat. Planen är nu att ansöka om ett hälsopåstående inom EU.
— Men det är säkrast att göra en studie till. Det blir den mest omfattande hittills i Probis historia, säger VD Michael Oredsson till Rapidus.
Undersökningen påbörjas ute i Europa under första kvartalet nästa år och omfattar 300 personer. Kostnaden beräknas till tio miljoner kronor. Förhoppningen från Michael Oredssons sida är sedan att partnern lanserar en produkt under 2013.
— Vi samarbetar med Danone och Skånemejerier runt ProViva och har hela tiden haft målet att knyta upp ett liknande samarbete inom immunhälsa. Det handlar om ett företag med kraftfulla resurser och vi kan komma ut på marknaden med en mycket stark partner, säger Michael Oredsson.
Skånemejerier säljer idag anti-förkylningsbakterierna i juicen Friscus. Probi säljer själv tuggtabletterna ProbiFrisk, medan den nya partnern har option på övriga livsmedelsområden. Hur framtida produkter kan komma att se ut vill dock Michael Oredsson inte kommentera.
Livsmedelspartnern är än så länge hemlig, men det handlar om ett företag Probi samarbetat med tidigare. I den skaran finns bland andra amerikanska Kraft.
Under årets tre första månader omsatte Probi 69,8 miljoner kronor med ett resultat före skatt på 19,8 miljoner. Bolaget har 22 anställda.
Kristian Svensson