Efter närmare sju års utveckling och över 60 miljoner i investerat riskkapital lanserar Hövding sin airbag-hjälm med modevisning på Sergels Torg 10 november. Lanseringen sker sedan cykelhjälmen blivit CE-godkänd för drygt en vecka sedan. Första produktionsrundan är slutsåld.
— Nu sitter vi och skriver inbjudningskort till lanseringsfest, det känns lite overkligt efter att ha arbetat med utvecklingen under så lång tid, säger Hövdings medgrundare Anna Haupt.
Nyligen omnämndes hjälmen på tv-drottningen Oprah Winfreys blogg, men någon satsning på den amerikanska marknaden är inte aktuell det närmaste året.
— Vi har fullt sjå med den svenska och europeiska marknaden. Det återstår att se hur vi fortsätter sedan, säger Anna Haupt.
I senaste rundan då Hövding tog in 30 miljoner kronor gick Industrifonden in med två tredjedelar av kapitalet. Bland övriga storägarna finns grundarna Anna Haupt och Terese Alstin samt LMK Industri, Håkan Lembre och Lars Wikander genom Wikow Venture.
Joel Lyth