tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hårt tryck på platserna i Media Evolution City

Med mindre än ett halvår till invigningen är Malmös nya mediehus Media Evolution City uthyrt till mer än 90 procent. Idag släpps nya kontrakt för småkontor, totalt 15 stycken, men dubbelt så många har anmält sitt intresse.

Ett 20-tal företag har redan skrivit kontrakt eller befinner sig i förhandling om kontorsplats i Media Evolution City. På första våningen sköter klusterorganisationen Media Evolution uthyrningen, medan hyresgäster på de övre planen skriver kontrakt direkt med fastighetsägaren Wihlborgs.

Bland de som redan tecknat kontrakt finns Scandvision, Popdevelop och Good Old. Störst hittills är konsultbolaget Epsilon som kommer att flytta in med drygt 100 medarbetare när huset invigs i månadsskiftet mars-april nästa år. Totalt ska omkring 400 personer få plats i huset när det är färdigbyggt.

— Av totalt 7.500 kvadratmeter är bara 500-600 lediga. Media Evolution har själv 1.500 kvadratmeter och vi har redan intressenter för halva den ytan, säger projektledaren Jonas Olsson.

Det är alltså rusning till de mindre kontor, med plats för upp till fyra personer, som släpps idag.

— Om några veckor släpper vi sedan en annan typ av kontorsplatser som ger ett eget skrivbord i det öppna kontorslandskap som vi kallar för mediaskogen, säger Pernilla Lavesson, kommunikatör på Media Evolution.

Det ska även gå att sitta i mediehuset genom ett klippkort som går att använda 20 valfria dagar inom ett halvår.

Media Evolution är en medlemsorganisation som verkar för att stärka tillväxten i mediebranschen i södra Sverige. Senast in bland de 170 medlemsföretagen är Sony Ericsson. Just nu utvärderas konferensen The Conference, som genomfördes tidigare i höst. Media Evolution planerar också för den kommande konferensen X Media Lab Sweden, där föreläsare som Ralph Simon, Henrik Byström och Neeraj Roy deltar.

Klicka här för att komma till hela listan med företag i Media Evolution City

Anders Frick

Med mindre än ett halvår till invigningen är Malmös nya mediehus Media Evolution City uthyrt till mer än 90 procent. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.