Känns halvtimmen med dammsugaren oändlig medan timmarna framför Angry Birds försvinner i ett nafs? Den effekten tänker nystartade Landskronabolaget Adludo slå mynt av genom att sudda ut gränsen mellan verklighet och spel.
Adludo ska fungera som ett konsultbolag inom speldesign och spelifiering, det vill säga att applicera speldynamik på saker utanför spelvärlden för att höja motivationen och engagemanget.
— Ett exempel är topplistor och liknande som internetforum använder för att få fler deltagare, eller Facebooks gilla-knapp. Det här är stort i USA men inte så vanligt i Sverige än, säger Kristina Björkman, en av bolagets tre grundare.
Hon har en bakgrund som spelutvecklare på bland annat Illusion Labs och Mincbolaget Ozma.
Hittills har Adludo fått Coompanion som kund, en organisation som syftar till att uppmuntra folk att starta kooperativa bolag. Uppdraget var att ta fram ett brädspel för ungdomar på anstalt som simulerar hur det är att driva eget.
Erik Olausson