Sociala medier i all ära — Malmöbolaget Apsis har inget problem att slå mynt av marknadsföring och nyhetsutskick via traditionell e-post. Nu flyttar bolaget till nya lokaler vid centralstationen i Malmö och räknar med att nyanställa 20-25 personer under hösten.
Även 2010 ångade Apsis på, visar bokslutet som nu registrerats hos Bolagsverket. Det förlängda räkenskapsåret september 2009 till december 2010 omsatte bolaget 123 miljoner kronor och gjorde en vinst på 23,5 miljoner kronor, närmare en fördubbling av såväl omsättning som vinst mot föregående räkenskapsår räknat på månadsbasis.
Apsis har i dag cirka 100 anställda varav 60 sitter i Malmö och resten på kontoren i Stockholm, Göteborg, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Amsterdam och Hongkong. Innan året är slut ska bolaget enligt planen ha etablerat sig på minst en europeisk och en asiatisk marknad till, uppger VD Anders Frankel.
— Vi tittar löpande på olika expansionsmöjligheter såväl genom egna etableringar som genom förvärv, säger han.
Sedan tidigare finns storföretag som Ikea, Adidas och H&M i kundlistan. På senare tid har bland annat teknikleverantören Relacoms norska dotterbolag och Roche Diagnostics, en del av den schweiziska läkemedelsjätten, tillkommit.
Apsis grundades 2001 och har hittills växt utan riskkapital. I höstas köpte Oslobaserade riskkapitalbolaget Norvestor 73 procent av verksamheten, men det var en ren aktieaffär och innebar inget kapitaltillskott till själva bolaget.
Erik Olausson