Sedan joint venture-bolaget Aspekta Propeople grundades i somras har byrån tagit fem tyngre kontrakt. Störst är uppdraget för Malmöbaserade golv- och kemibolaget Bona.
För Bona har Aspekta Propeople arbetat fram en ny webbplats men även tagit över företagets löpande webbutveckling. Aspekta Propeople har också tagit fram en webbstrategi för Öresundskomiteen och ska snart lansera en ny webbplats för sökföretaget Lokaldelen.
— Detta är jätteviktiga kunder för oss eftersom vi är i uppstartsfas, säger VD Liselott Lading, som tidigare ledde Drivhuset i Malmö.
Hon är enda anställda på bolaget, som bildades i somras av kommunikationsbyrån Aspekta i Malmö, med ett 20-tal anställda, och Propeople i Köpenhamn. För arbetet nyttjar Aspekta Propeople moderbolagens personal.
Propeople, med runt 80 anställda, sysselsätter ett 20-tal personer i Danmark men har huvudstyrkan i Moldavien och Bulgarien. Företaget har även försäljningskontor i USA. Den totala omsättningen var förra året 30 miljoner danska kronor.
Utöver webbolaget Aspekta Propeople har Aspekta nyligen även startat ett joint venture-bolag inom PR-verksamhet. I slutet av hösten fusionerades Aspektas danska dotterbolag med Köpenhamnsbaserade Trinskjær & Co.
Anders Frick