fredag 26 april 2024

inloggad som

Tung ledning ska väcka liv i LU Food

Tre år efter grundandet har Lunds universitets riskkapitalsatsning LU Food Science fortfarande inget riskkapital att investera. Nu har bolaget fått en helt ny ledning som ska väcka det ur dvalan.

Ordförande blir Malmöentreprenören Ljubo Mrnjavac, grundare av snabbmatskedjan Pölsemannen och numera VD för riskkapitalbolaget Rosengård Invest. Även Procordias VD Mikael Aru samt Bruno Olesen, marknads- och försäljningschef på fiskjätten Royal Greenland, tar plats i styrelsen. VD är sedan i höstas Karin Wehlin, grundare av läkemedelsbolaget EQL Pharma och tidigare bland annat VD för Respiratorius.

LU Food Science startades 2008 som ett av tre investmentbolag under LU Development, dotterbolag till Lunds universitets holdingbolag Luab. De första åren leddes LU Food av Per-Olof Hegg, docent i mejeriteknologi och tidigare anställd inom universitetets innovationssystem. Planen var att LU Food fram till 2010 skulle resa mellan 100 och 300 miljoner kronor att investera i livsmedelsrelaterade bolag. Bland annat nämndes Thylabisco, Aventure och Arc Aroma Pure. Några pengar kom dock aldrig in och såväl Per-Olof Hegg som merparten av den tidigare styrelsen har lämnat verksamheten. Ordförande var bankmannen Göran Sundström.

Under LU Development startades även LU Cleantech, som lades på is för ett år sedan efter en misslyckad kapitalresning, och LU Bioscience. LU Bioscience har sedan det grundandes 2007 med omkring 50 miljoner kronor i kassan investerat i bland andra ProNoxis, Dermagen och Cantargia. Företaget har också hunnit lägga ner två portföljbolag, Auril och Oncorel.

Lisa Kirsebom

Tre år efter grundandet har Lunds universitets riskkapitalsatsning LU Food Science fortfarande inget riskkapital att investera. Nu har bolaget fått en helt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.