Malmöföretaget Echolize, som erbjuder reklamfinansierad musik via internet, har tecknat avtal med den nyligen Grammyprisade musikdistributören The Orchard. Samtidigt överväger de två internationella musikdistributörerna Naxos och ECM att lämna konkurrenten Spotify.
Echolize låter användare ladda ner musik från internet under tiden som man visar reklam. Det nya avtalet innebär enligt bolagets försäljningschef Richard Lindberg att Echolize får tillgång till 2,2 miljoner låtar i The Orchards arkiv. Echolize har även tecknat avtal med två mindre skivbolag som bland annat gör Echolize stora på reggaemusik.
Bolaget grundades i januari och tog under hösten in sju miljoner kronor i riskkapital, främst från affärsängeln Lars Byléhn som även gått in som VD. Betaversionen av tjänsten lanserades under hösten.
Även börsnoterade Aspiro satsar på nedladdningstjänster för musik. Tjänsten Wimp stod i tredje kvartalet för 15 av bolagets 75 miljoner kronor i omsättning, en fördubbling mot andra kvartalet. Wimp finns i Norge och har nyligen lanserats även i Portugal och Danmark.
— I Norge ifrågasätts om reklamfinansierad streaming ger tillräckligt mycket, vi har enbart fokuserat på en betaltjänst. Det ger mer pengar att fördela, säger Aspiros informationschef Kristin Breivik Eldnes.
Samtidigt är minst två skivbolagsjättar på väg att lämna Spotify, den omskrivna svenska tjänsten för strömmad musik via internet. En av dem är Naxos, ett av världens största skivbolag inom klassisk musik. I Sverige representerar Naxos även ECM, som är en stor förläggare av både jazz och klassisk musik. Det är främst nivån på ersättningen från Spotify som gör att bolagen överväger att lämna musiktjänsten, uppger Håkan Lagerqvist, VD för Naxos Sverige.
— Det finns en stor tveksamhet till att vara kvar i tjänsten. Vi ser inte att det fungerar, det blir ingenting kvar i slutändan för varken artist eller producent. Om det inte blir en förändring av ersättningarna så är det troligt att flera klassiska bolag kommer att lämna under nästa år, säger han.
Formellt beslut om Naxos ska lämna Spotify tas om inom ett par månader. Naxos bidrar med över 100.000 spår till musiktjänstens utbud, som totalt omfattar drygt tio miljoner låtar. Spotify betalade under årets första åtta månader ut 30 miljoner euro till sina rättighetsinnehavare och är enligt presschefen Sofie Grant den största digitala inkomstkällan för branschen i Sverige.
Anders Frick