måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Regionens nya storspelare — en okänd telekomdrake

Kort sagt: För svenskar är BlackBerry kanske mest känd som mobilen Barack Obama vägrade lämna ifrån sig då han blev president. Men med tillverkaren Research In Motions köp av Malmöbolaget TAT är det hög tid att lära känna en ny aktör i regionens telekomkluster.

Av Erik Olausson

Efter sex veckors förhandlingar i det fördolda blev det i går officiellt att RIM, Research in Motion, köper TAT och därmed etablerar sig i Malmö. I kronor räknat betalar den kanadensiska jätten minst 825 miljoner för TAT, den exakta summan avgörs av växelkursen mot euron. Affären i sig har redan hunnit valsas runt i den svenska pressen och kommentarsfälten på internet svämmar över med gratulationer till de sex grundarna, som tillsammans med storägaren Jan Barchan kammar hem lejonparten av köpeskillingen.

Även för Öresundsregionen som helhet är nyheten givetvis mycket positiv, men den lämnar också en fråga hängande i luften: vem sjutton är Research In Motion?

När RIM knackade på i mitten av oktober var det en oväntad vändning för TAT. Malmöbolaget har utvecklat mjukvara för snygga användargränssnitt åt mobiltillverkare som Samsung, Motorola och Sony Ericsson. Men inte RIM. Liksom Apple har RIM hållit väldigt hårt på sin egen utveckling av allt från kretskort till användargränssnitt och inte plockat in kompetens utifrån. TAT:s VD Charlotta Falvin beskriver själv bolaget som en borg i mobilbranschen.

Sedan Mike Lazaridis grundade RIM 1984 under sin studietid vid University of Waterloo i Ontario har det växt till världens femte största mobiltillverkare med runt 50 miljoner sålda enheter om året. I USA har bolaget länge varit totalt dominerande på smartphones, även om Apple nu börjat komma ikapp, och i Syd- och Mellanamerika är mer än var tredje såld smartphone en BlackBerry. RIM noterades på Torontobörsen 1997 och flyttade till Nasdaq två år senare.

RIM och Apple har mer gemensamt än sin ”själv är bästa dräng”-attityd. Medan exempelvis Motorola och Sony Ericssson började som mobiltillverkare och sakta rört sig mot allt mer avancerade och datorlika mobiler har RIM kommit in från andra hållet. Bolaget började med att tillverka handdatorer som blev allt mindre och mer lika mobiltelefoner. RIM blev därmed en pionjär inom smartphone-segmentet när första modellen släpptes 2002. Samma år kom nybildade Sony Ericsson med sin första telefon, T68i. Den hade visserligen färgskärm och inbyggd antenn men långt ifrån de datorlika funktioner som blivit ett krav idag.

Med ett fullt utbyggt tangentbord och ett välfungerande system för e-post var BlackBerry den första telefonen som gjorde det praktiskt möjligt att hantera mejlen i mobilen. Det är inte bara Barack Obama som blivit fäst vid sin BlackBerry, i USA har telefonen smeknamnet Crackberry eftersom användarna sägs bli lika beroende av den som av drogen crack.

Framförallt är det företag som köpt BlackBerry till sina anställda, RIM har dröjt med att integrera nöjesfunktioner som musikspelare och bra kamera i telefonerna. Design har heller aldrig varit bolagets starka kort, vilket gör köpet av TAT strategiskt. Andra tillverkare har kommit i kapp med e-postfunktionalitet och även affärsmän förväntar sig numera snygga telefoner med välfungerande användargränssnitt.

RIM har nyligen börjat satsa mer på den skandinaviska marknaden men fortfarande finns bara ett fåtal av bolagets 14.000 anställda i Sverige. Och det är vid ett nyöppnat säljkontor i Stockholm. I TAT får bolaget en 175 man stark utvecklingsavdelning i Malmö, en kvarts bilfärd från Ericssonsfärens anläggningar i Lund.

Men strategerna på Sony Ericsson lär knappast tugga fradga över etableringen. RIM är troligen den enda tillverkaren som i dag kan ge Apple en ordentlig match när det gäller avancerade mobiltelefoner och hindra bolaget från att kapa åt sig allt större marknadsandel. I början av 2011 lanserar RIM också sin egen surfplatta för att konkurrera med Ipad. Med TAT ombord ökar möjligheterna att slå Apple på fingrarna även när det gäller gränssnitt och användarupplevelse.

För bolag som Sony Ericsson kan det ge visst andrum för att komma i fatt utvecklingen. En fiendes fiende kan bli en vän.

Kort sagt: För svenskar är BlackBerry kanske mest känd som mobilen Barack Obama vägrade lämna ifrån sig då han blev […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]