torsdag 21 november 2024

inloggad som

Pampetts fuktplåster på marknaden 2011

Efter ytterligare utveckling och slutliga fälttester är Lundabaserade Pampett redo för marknaden. Under vintern lanseras bolagets fuktplåster för vuxenblöjor.

Pampetts system bygger på en modifiering av konkursade  Bioetts teknik för billiga, radiosändande etiketter. Som ett fuktkänsligt engångsplåster kan etiketterna användas för att meddela personalen på äldreboenden när det är dags att byta vårdtagarens blöja.

Under senhösten sker de slutliga fälttestesterna på ett privat äldreboende i Lund. Det är de cirka 1.500 vårdtagarna inom privat äldrevård i Skåne som är Pampetts första målgrupp.

— Vi tror att det blir enklare att komma in med vår produkt i den privata vården. Vår erfarenhet är att de har större drivkraft att förändra, säger VD Olle Berman.

Han är en av ett tiotal grundare och delägare i Pampett, som liksom Pastair och QB Food Tech är sprunget ur Lundabaserade Land & Sjö Innovation. Bolaget har ännu inga egna anställda utan köper in konsulttjänster från Land & Sjö för utvecklingen.

Pampett planerade att plocka in cirka fem miljoner kronor i riskkapital i början av hösten men fick nöja sig med ungefär hälften från Land & Sjö, Almi och en affärsängel i regionen. Olle Bergman räknar med att kunna locka ytterligare investerare när sensorn väl når marknaden.

— Vi måste ut på marknaden och visa att det finns en bred efterfrågan efter den här produkten, säger han.

Engångsplåstren kommer kosta ett par kronor styck och detektorn, som via radiosignaler ger plåstret ström och tar emot sensorsvaret, knappt 3.000 kronor. Målet för 2011 är 500 sålda enheter.

Erik Olausson

Efter ytterligare utveckling och slutliga fälttester är Lundabaserade Pampett redo för marknaden. Under vintern lanseras bolagets fuktplåster för vuxenblöjor. Pampetts system bygger på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.