Efter ytterligare utveckling och slutliga fälttester är Lundabaserade Pampett redo för marknaden. Under vintern lanseras bolagets fuktplåster för vuxenblöjor.
Pampetts system bygger på en modifiering av konkursade Bioetts teknik för billiga, radiosändande etiketter. Som ett fuktkänsligt engångsplåster kan etiketterna användas för att meddela personalen på äldreboenden när det är dags att byta vårdtagarens blöja.
Under senhösten sker de slutliga fälttestesterna på ett privat äldreboende i Lund. Det är de cirka 1.500 vårdtagarna inom privat äldrevård i Skåne som är Pampetts första målgrupp.
— Vi tror att det blir enklare att komma in med vår produkt i den privata vården. Vår erfarenhet är att de har större drivkraft att förändra, säger VD Olle Berman.
Han är en av ett tiotal grundare och delägare i Pampett, som liksom Pastair och QB Food Tech är sprunget ur Lundabaserade Land & Sjö Innovation. Bolaget har ännu inga egna anställda utan köper in konsulttjänster från Land & Sjö för utvecklingen.
Pampett planerade att plocka in cirka fem miljoner kronor i riskkapital i början av hösten men fick nöja sig med ungefär hälften från Land & Sjö, Almi och en affärsängel i regionen. Olle Bergman räknar med att kunna locka ytterligare investerare när sensorn väl når marknaden.
— Vi måste ut på marknaden och visa att det finns en bred efterfrågan efter den här produkten, säger han.
Engångsplåstren kommer kosta ett par kronor styck och detektorn, som via radiosignaler ger plåstret ström och tar emot sensorsvaret, knappt 3.000 kronor. Målet för 2011 är 500 sålda enheter.
Erik Olausson