torsdag 21 november 2024

inloggad som

Ny affärsstrategi för grön portal

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste inte bli vinstdrivande, om det framöver går att tjäna pengar på bland annat miljöutbildningar.

— Vi har konstaterat att det här projektet är inget vi kommer att tjäna stora pengar på. Men vi får fantastisk respons från alla vi pratar med, så det har blivit en hjärtefråga — det här kan faktiskt göra skillnad, säger Ola Andersson.

Från början var den tänkta intäktskällan avgifter från de leverantörer som skulle visa upp sina produkter på sajten. Nu försöker PositionGreen istället hålla nere avgifterna för att skapa stor trafik kring databasen. Ola Andersson hoppas istället på intäkter från annonser i sajtens eget nyhetsbrev, och från miljöutbildningar som bolaget skulle göra tillsammans med partners, och som PositionGreens delägare Opic och Visma redan bedriver.

PositionGreen finns i företagsinkubatorn Minc i Malmö, där verksamheten började som ett projekt hos företaget OMMH. OMMH leds också av Ola Andersson och arbetar med flera webbaserade tjänster, bland annat Bestsms och Pressregistret.

Lisa Kirsebom

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.