fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny affärsstrategi för grön portal

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste inte bli vinstdrivande, om det framöver går att tjäna pengar på bland annat miljöutbildningar.

— Vi har konstaterat att det här projektet är inget vi kommer att tjäna stora pengar på. Men vi får fantastisk respons från alla vi pratar med, så det har blivit en hjärtefråga — det här kan faktiskt göra skillnad, säger Ola Andersson.

Från början var den tänkta intäktskällan avgifter från de leverantörer som skulle visa upp sina produkter på sajten. Nu försöker PositionGreen istället hålla nere avgifterna för att skapa stor trafik kring databasen. Ola Andersson hoppas istället på intäkter från annonser i sajtens eget nyhetsbrev, och från miljöutbildningar som bolaget skulle göra tillsammans med partners, och som PositionGreens delägare Opic och Visma redan bedriver.

PositionGreen finns i företagsinkubatorn Minc i Malmö, där verksamheten började som ett projekt hos företaget OMMH. OMMH leds också av Ola Andersson och arbetar med flera webbaserade tjänster, bland annat Bestsms och Pressregistret.

Lisa Kirsebom

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Ledningen räddar nattaron

    Nattaro Labs fyller på kassan i en riktad nyemission i vad som ser ut som en akut räddningsinsats. Enligt bolaget ska pengarna bland annat gå till satsningen på försäljning online.

  • Sandbergbolag gör omtag

    Man kan inte vara hur disruptiv som helst. Det har Sandbergägda Swatab fått erfara. Efter en försäljningsflopp med en tvättmaskin utan tvättmedel blir nästa produkt lite mindre vågad.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.