fredag 10 maj 2024

inloggad som

Ny affärsstrategi för grön portal

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste inte bli vinstdrivande, om det framöver går att tjäna pengar på bland annat miljöutbildningar.

— Vi har konstaterat att det här projektet är inget vi kommer att tjäna stora pengar på. Men vi får fantastisk respons från alla vi pratar med, så det har blivit en hjärtefråga — det här kan faktiskt göra skillnad, säger Ola Andersson.

Från början var den tänkta intäktskällan avgifter från de leverantörer som skulle visa upp sina produkter på sajten. Nu försöker PositionGreen istället hålla nere avgifterna för att skapa stor trafik kring databasen. Ola Andersson hoppas istället på intäkter från annonser i sajtens eget nyhetsbrev, och från miljöutbildningar som bolaget skulle göra tillsammans med partners, och som PositionGreens delägare Opic och Visma redan bedriver.

PositionGreen finns i företagsinkubatorn Minc i Malmö, där verksamheten började som ett projekt hos företaget OMMH. OMMH leds också av Ola Andersson och arbetar med flera webbaserade tjänster, bland annat Bestsms och Pressregistret.

Lisa Kirsebom

Malmöföretaget PositionGreen lanserar nu sin portal för förmedling av miljövänliga varor och tjänster. Samtidigt har bolaget bytt affärsmodell. Sajten måste […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Explosiv marknad i Lejonkulan

    Cirka 30 procent av Ukrainas yta sägs vara kontaminerad med landminor och odetonerad ammunition, som i dagens takt skulle ta hundratals år att röja. Malmöbolaget EO Dynamics utvecklar AR-teknik för att öka tempot på den internationella minröjningen