Kort sagt: Förbindelsen över Fehmarn Bält är ämnet för den ena konferensen efter den andra. En som precis hållits i Köpenhamn handlade om affärsmöjligheterna. Det svenska deltagandet var minimalt, men i stort har de konstruktiva idéerna börjat komma. Bekymret är att de inte fångas upp.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
När Bill Clinton vann presidentvalet 1992 hade hans stab en slogan som löd: Its the economy, stupid! Strategen James Carville stod bakom, och den syftade på att Clinton var ett bättre val eftersom han la fokus på just ekonomin under den då begynnande recessionen.
Öresundsregionen och Nordtyskland har idag, 2010, i hög grad också varit igenom en ekonomisk kris som trots gryende optimism är långt ifrån slut. Om James Carville kunde hyras in för att backa upp varumärket för den utbyggda storregion som vi står med 2018 när Fehmarn Bält-bron är klar skulle han antagligen åter börja med ett Its the economy, stupid!
Under den smarta rubriken gömde sig 1992 klara mål och beskrivningar av medlen för att nå dem. Det är precis vad vi behöver här, 2010, med Själland-Nordtyskland-Skåne-regionen — för vi vet ännu inte vad vi ska kalla den.
Den goda nyheten är att processen kommit igång på flera konferenser, senast nu i september hölls Kulturbro Femern Bælt II. Men viktigare för tillväxten var Fehmarn Belt Business Conference 2010 på börshuset i Köpenhamn. Den arrangerades av dansk/tyska handelskammaren på uppdrag av Fehmarn Belt Business Council. Drygt 280 företagsrepresentanter och aktörer från politik, näringsliv, forskning och utbildning knöt kontakter. De flesta kom från Danmark och Tyskland, medan svenskarna dessvärre var underrepresenterade.
Men några klara mål och medel? Nej.
Slutsatsen från mötet blev ännu en gång i bästa fall likgiltig eftersom det mesta hade hörts förut. I värsta fall var den skadlig eftersom den inte formulerade ett klart projekt utöver svepande rubriker som Storregionen är bland de mest dynamiska och konkurrenskraftiga, Resetiden minskas, Arbetsmarknader och överföring av innovationer knyts ihop och Infrastrukturen ska moderniseras. James Carville skulle ha frågat sig: What else is new?
Vi lärde oss av Öresundsbron att strukturerna ska vara på plats innan bron står färdig. Därför var de mest intressanta och framtidsorienterade idéerna, de som kom från tre workshops där deltagarna fördjupade sig i ämnena Technology transfer & academic cooperation, Logistics & infrastructure och Construction & craft trades. Några exempel:
* Det ska skapas ett gemensamt universitet för storregionen, ett slags utvidgat Øresundsuniversitet.
* Vi ska identifiera våra styrkor, där vi kan leverera första klassens vetenskap och kartlägga kompetenserna i alla discipliner.
* Vi ska delta i gemensam lobbyverksamhet.
* Det behövs ett varumärke för marknadsföring av makroregionen. (Återigen, vad ska den heta? Får Rapidus föreslå Region Northern Europe?)
* Skillnaderna i standarder ska harmoniseras, exempelvis inom el och längder på bilar, som används för avgiftsklassificering.
* Investeringar i infrastruktur ska dra till sig företag, som till exempel Copenhagen Malmö Port som har Toyotas lagerhamn.
De goda, konstruktiva idéerna har med andra ord börjat flyta fram. Det största bekymret är att de inte samlas upp. Allt det här kräver nämligen förpliktigande, politiska beslut om genomförande i det ögonblick idéerna blir mer konkreta. För de kommer att kosta pengar!
Nu var konferensen i Köpenhamn bara upptakten till en rad möten, men det är som om vikten av klara, konkreta målsättningar som arbetsmetod inte gått upp för de politiker och näringslivsaktörer som drivit frågan om Fehmarnbron.
Som bekant har Rapidus varit med från tiden innan invigningen av Öresundsbron och scenariot ser dessvärre ut att upprepa sig, om det inte sker en åtstramning av formuleringarna av målen och medlen bakom dem. Vi har anledning att frukta att vi vid Fehmarnbrons tioårsjubileum 2028, liksom vid Öresundsbrons tioårsfest nu i somras, tvingas konstatera gränshinder på arbetsmarknaden, i standarder och på det skattepolitiska området. Även om Öresundsregionen har kommit långt — och Fehmarn/Öresundsregionen kommer att göra det oavsett vad som sker — så är det trist att se outnyttjad potential som i hög grad kan skördas innan Fehmarnbron står färdig.
Vi står inför en uppsjö av affärsmöjligheter. Its the economy, stupid!
Klik her for at se dansk version av artikeln