Dansk spelutvecklingsindustri sysselsätter 530 anställda med en omsättning 2009 på 380 miljoner danska kronor. Det visar den första större kartläggningen av branschen, som Rapidus tagit del av.
Siffrorna kommer från en kommande rapport som statsstödda Computerspilzonen sammanställt. Rapporten tar pulsen på en bransch till 75 procent centrerad kring Storköpenhamn. Utöver klassiska dator- och tv-spel finns även exempelvis webbspel som används inom e-learning med i kartläggningen.
— Vi har nu de första siffrorna någonsin för den samlade, danska spelindustrin. Tanken är att vi ska göra en ny genomgång varje år framöver så att vi kan följa branschens utveckling, säger Computerspilzonens VD Jan Neiiendam.
På prisfronten har danska datorspelindustrin haft en bra början på året. Hittills under 2010 har danska spel fått sex internationella utmärkelser. Bland dem finns Press Plays Wii-spel Max & the Magic Marker” som utsågs till bästa barnspel på Nordic Game Awards i Malmö i april medan spelutvecklaren Simon Nielsen utsågs till största nya nordiska talangen för spelet “Monkey Donk”.
Computerspilzonen grundades 2007 och stöttas av bland andra Økonomi- och Erhvervsministriet, Region Hovedstaden, CAT Science Park, Connect Denmark, Copenhagen Capacity och spelbolaget IO-Interactive.
Keld Broksø