torsdag 18 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Personliga annonser nytt fält för Avail

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som anpassar e-handelssajter som CDON och AdLibris efter kunden. Nu ska bolaget utveckla ett system som kundanpassar även de annonser som e-handelsbolagen visar på andra sajter.

Surfaren ska alltså kunna se reklam på exempelvis aftonbladet.se som valts utifrån vad han eller hon gjort vid det senaste besöket på e-handelsbolagets sajt.

— 95 procent av de som besöker en e-handelssajt köper ingenting. De tittar runt lite eller lägger saker i sin varukorg utan att sedan köpa dem. Om man kan nå dem en gång till med relevanta, utvalda produkter så ökar chansen att kunden kommer tillbaka, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Nu får Avail Intelligence tre miljoner kronor från Vinnova för utvecklingen av det nya systemet, och satsar ungefär fem miljoner av egna medel.

Ni är inte oroliga för en integritetsdebatt kring en tjänst som anpassar annonsen efter den som tittar på skärmen?

— Vi tar allvarligt på frågan. Debatten om beteendestyrd annonsering är inte ny, Google har ju varit i hetluften i flera år vad gäller det. Men med vår teknik arbetar vi inte med någon identifierbar information alls. Vi behöver inte veta sådant som användarens ålder, kön, postnummer, eller ens land, säger Pontus Kristiansson.

Avail Intelligence har 25 anställda och planerar att rekrytera ytterligare två personer som en konsekvens av Vinnova-bidraget. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Scope, medarbetare och grundare. 2009 dubblade Avail sin omsättning till ungefär 20 miljoner kronor och vände till positivt kassaflöde, även om helårsresultatet blev ett par miljoner i förlust.

Bidraget från Vinnova delas ut inom programmet Forska&Väx, som i denna omgång fördelar närmare 50 miljoner kronor mellan 45 projekt. Bland övriga skånska mottagare finns Magle Life Sciences i Lund och Kristianstad, som ska ta fram nya sårbehandlingsprodukter, och CellaVision i Lund, för utveckling av en diagnosmetod för malaria.

Lisa Kirsebom

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Femte generationen tar över Saturnus

    Sveriges största glöggproducent står inför sitt fjärde generationsskifte. Och den nya generationen kliver in med sensationell tillväxt i ryggen. Rapidus besökte ett mer än hundraårigt destilleri.

  • Klarabo växer i Skåne med bytesaffär

    Fastighetsbolaget Klarabo flyttar fram positionerna i Öresundsregionen i en bytesaffär med fastigheter för mer än 2 miljarder kronor. – Malmö är en bra ort att växa i, säger vd Andreas Morfiadakis.

  • Han gläds åt EU-beskedet

    Osäkerheten kring EU:s hållbarhetsrapportering har bromsat marknaden. Med nya regler på plats ser Position Green bättre förutsättningar för tillväxt efter ett turbulent år.

  • Konsultbolaget lämnar Malmö 

    Avega lägger ner sin verksamhet i Malmö för att fokusera på verksamheterna i Stockholm och Göteborg. Nedläggningen berör ett 20-tal personer. 


  • Konsultbolaget lämnar Malmö 

    Avega lägger ner sin verksamhet i Malmö för att fokusera på verksamheterna i Stockholm och Göteborg. Nedläggningen berör ett 20-tal personer. 

  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Camurus sänker prognos

    Läkemedelsbolaget Camurus i Lund, som utvecklat ett preparat mot opioidberoende, sänker sin prognos för helåret. Aktien tog stryk. Inte heller Cellavision gjorde aktiemarknaden glad på torsdagen.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission.