tisdag 3 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Personliga annonser nytt fält för Avail

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som anpassar e-handelssajter som CDON och AdLibris efter kunden. Nu ska bolaget utveckla ett system som kundanpassar även de annonser som e-handelsbolagen visar på andra sajter.

Surfaren ska alltså kunna se reklam på exempelvis aftonbladet.se som valts utifrån vad han eller hon gjort vid det senaste besöket på e-handelsbolagets sajt.

— 95 procent av de som besöker en e-handelssajt köper ingenting. De tittar runt lite eller lägger saker i sin varukorg utan att sedan köpa dem. Om man kan nå dem en gång till med relevanta, utvalda produkter så ökar chansen att kunden kommer tillbaka, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Nu får Avail Intelligence tre miljoner kronor från Vinnova för utvecklingen av det nya systemet, och satsar ungefär fem miljoner av egna medel.

Ni är inte oroliga för en integritetsdebatt kring en tjänst som anpassar annonsen efter den som tittar på skärmen?

— Vi tar allvarligt på frågan. Debatten om beteendestyrd annonsering är inte ny, Google har ju varit i hetluften i flera år vad gäller det. Men med vår teknik arbetar vi inte med någon identifierbar information alls. Vi behöver inte veta sådant som användarens ålder, kön, postnummer, eller ens land, säger Pontus Kristiansson.

Avail Intelligence har 25 anställda och planerar att rekrytera ytterligare två personer som en konsekvens av Vinnova-bidraget. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Scope, medarbetare och grundare. 2009 dubblade Avail sin omsättning till ungefär 20 miljoner kronor och vände till positivt kassaflöde, även om helårsresultatet blev ett par miljoner i förlust.

Bidraget från Vinnova delas ut inom programmet Forska&Väx, som i denna omgång fördelar närmare 50 miljoner kronor mellan 45 projekt. Bland övriga skånska mottagare finns Magle Life Sciences i Lund och Kristianstad, som ska ta fram nya sårbehandlingsprodukter, och CellaVision i Lund, för utveckling av en diagnosmetod för malaria.

Lisa Kirsebom

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mildefs vd säljer aktier för 160 miljoner

    Efter Mildefs jätterally på börsen väljer vd Daniel Ljunggren att casha in. Han har sålt drygt 590 000 aktier i bolaget och tar därmed hem nästan 160 Mkr till bankkontot. – Det här handlar väl om någon form av riskbalansering, säger Ljunggren.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Övertecknat i Iconovo

    Inhalatorföretaget Iconovo får in hela sin nyemission på 37 Mkr sedan den tecknats till mer än 100 procent. Men sparprogrammet på 40 procent av personalen består.


  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • En finanschef ut och en in

    I sommar lämnar Magnus Blixt rollen som finanschef på Skånes bioteknikstjärna Cellavision. Arbetet med att hitta hans efterträdare är redan igång. Och på Skånes största läkemedelsbolag, Camurus i Lund, kliver en ny finanschef in.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Cellavision rapportvinnare

    Aktiemarknaden jublade över Cellavisions rapport efter en fyraårig utförslöpa. Fler skånska börsbolag kom med sina kvartalssiffror på tisdagen, med blandade reaktioner för till exempel Thule.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.