torsdag 18 april 2024

inloggad som

Personliga annonser nytt fält för Avail

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som anpassar e-handelssajter som CDON och AdLibris efter kunden. Nu ska bolaget utveckla ett system som kundanpassar även de annonser som e-handelsbolagen visar på andra sajter.

Surfaren ska alltså kunna se reklam på exempelvis aftonbladet.se som valts utifrån vad han eller hon gjort vid det senaste besöket på e-handelsbolagets sajt.

— 95 procent av de som besöker en e-handelssajt köper ingenting. De tittar runt lite eller lägger saker i sin varukorg utan att sedan köpa dem. Om man kan nå dem en gång till med relevanta, utvalda produkter så ökar chansen att kunden kommer tillbaka, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Nu får Avail Intelligence tre miljoner kronor från Vinnova för utvecklingen av det nya systemet, och satsar ungefär fem miljoner av egna medel.

Ni är inte oroliga för en integritetsdebatt kring en tjänst som anpassar annonsen efter den som tittar på skärmen?

— Vi tar allvarligt på frågan. Debatten om beteendestyrd annonsering är inte ny, Google har ju varit i hetluften i flera år vad gäller det. Men med vår teknik arbetar vi inte med någon identifierbar information alls. Vi behöver inte veta sådant som användarens ålder, kön, postnummer, eller ens land, säger Pontus Kristiansson.

Avail Intelligence har 25 anställda och planerar att rekrytera ytterligare två personer som en konsekvens av Vinnova-bidraget. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Scope, medarbetare och grundare. 2009 dubblade Avail sin omsättning till ungefär 20 miljoner kronor och vände till positivt kassaflöde, även om helårsresultatet blev ett par miljoner i förlust.

Bidraget från Vinnova delas ut inom programmet Forska&Väx, som i denna omgång fördelar närmare 50 miljoner kronor mellan 45 projekt. Bland övriga skånska mottagare finns Magle Life Sciences i Lund och Kristianstad, som ska ta fram nya sårbehandlingsprodukter, och CellaVision i Lund, för utveckling av en diagnosmetod för malaria.

Lisa Kirsebom

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Nya pengar till Gridly

    Helsingborgsbolaget Gridly får in tunga investerare i en ny kapitalrunda. Det kommer att innebära nyanställningar i Helsingborg, men mest i Vietnam.

  • Vill bli först i nästa generation datorspel

    Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.