onsdag 4 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hög ribba för tillträde till börsen — även för skåningar

Kort sagt: Ett bättre börsklimat gör att fler företag söker sig till börsen. I kön finns även några skånska företag, men oavsett bolagets kvaliteter går det inte att räkna med någon gräddfil till notering. Det visar inte minst veckans händelser kring de båda vindkraftbolagen O2 Vind och Arise Windpower.

Av Anders Haskel, gästskribent

I takt med att aktiekurserna stiger växer förhoppningarna från hågade ägare att hitta nytt kapital eller att sälja sina aktier via en notering på börsen. Affärstidningen Veckans Affärer har i dagarna publicerat en lista med ett 30-tal börskandidater. På listan finns fönstertillverkaren Inwido och mobilteknikutvecklaren TAT, båda med huvudkontor i Malmö.

Finanskris, fallande börskurser och lågkonjunktur är inget bra klimat för börsintroduktioner. Ett av Stockholmsbörsens senaste ”riktiga” nytillskott är Malmöbaserade Duni som noterades i november 2007. Nynoteringarna har annars handlat om bolag som varit noterade på listor för mindre företag, som First North, och därifrån tagit steget upp till börsens finrum. Ett aktuellt exempel är Cellavision, med huvudkontor på Ideon i Lund, som planerar för en börsintroduktion någon gång innan halvårsskiftet.

Oavsett vilken väg som väljs ställs det tuffa krav för att passera nålsögat till börsen. För dem som tillhör de första i portgången blir det en extra tuff utmaning. Inte minst eftersom det i media finns ett nyhetsvärde som är betydligt större, jämfört med när företag nummer fem eller tio knackar på börsporten.

Att notera ett företag innebär att en stor process sätts igång med många rådgivare och höga arvoden inblandade. Därför hölls många tummar i början av veckan och besvikelsen blev säkert stor när O2 meddelade att börsintroduktionen dras tillbaka. Bolaget har visserligen fått en hel del kritik, bland annat för att dess prognoser skulle vara orealistiska, men motgången speglar också att börsklimatet trots ett års stadig uppgång kanske fortfarande inte är perfekt för noteringar.

Ytterligare ett bevis på svårigheterna kom när det andra vindkraftbolaget, Arise Windpower, visserligen fullföljde sin börsnotering, men tvingades släppa aktierna till de nya investerarna till det lägsta priset i det prisintervall som marknaden erbjudits. Att introduktionen åtminstone på kort sikt inte blivit särskilt lyckad visas också av att aktien efter knappt två dagars handel ligger under introduktionskursen, något som med en gång skapar en uppförsbacke för ledningen.

Ödmjukhet inför uppgiften är en viktig egenskap för alla som med framgång vill söka sig till börsen men i stället tycks girighet ofta vara den egenskap som dominerar. Det är inget fel med att vara optimist, men inte sällan har börsintroduktioner blivit mindre lyckade på grund av en kombination av alltför ljust färgade prognoser och ett för högt satt pris. Förmodligen underskattas också medias makt i samband med att ett dåligt underbyggt erbjudande presenteras.

Granskningen brukar dessutom bli särskilt tuff när pengarna som tas in från marknaden används för att betala gamla skulder eller enbart går till de tidigare aktieägarna i samband med att dessa passar på att minska sitt innehav.

En annan underskattad och inte särskilt välkänd aspekt är att alla delar av banken eller värdepappersbolaget som hjälper till med introduktionen inte alltid går i takt. Bankens avdelning för börsintroduktioner ser till sina intressen. Dessa stämmer inte alltid överens med viljan och förmågan att övertyga kunderna om förträffligheten i erbjudandet bland de rådgivare och förvaltare som sitter med kundkontakterna.

Förhoppningsvis kommer vi snart att få se något skånskt bolag göra entré på börsen. Men någon röd matta finns inte utrullad framför en vidöppen port. Det är bara att hoppas att styrelser och ledning gjort sin hemläxa innan börsprospektet ligger tryckt och klart framför marknadens kritiska ögon.

Kort sagt: Ett bättre börsklimat gör att fler företag söker sig till börsen. I kön finns även några skånska företag, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mildefs vd säljer aktier för 160 miljoner

    Efter Mildefs jätterally på börsen väljer vd Daniel Ljunggren att casha in. Han har sålt drygt 590 000 aktier i bolaget och tar därmed hem nästan 160 Mkr till bankkontot. – Det här handlar väl om någon form av riskbalansering, säger Ljunggren.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Övertecknat i Iconovo

    Inhalatorföretaget Iconovo får in hela sin nyemission på 37 Mkr sedan den tecknats till mer än 100 procent. Men sparprogrammet på 40 procent av personalen består.


  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Övertecknat i Iconovo

    Inhalatorföretaget Iconovo får in hela sin nyemission på 37 Mkr sedan den tecknats till mer än 100 procent. Men sparprogrammet på 40 procent av personalen består.

  • Dansk lågprisaktör utmanar svenska finansrådigare

    HC Andersen Capital har på kort tid blivit certified adviser åt en tredjedel av de danska bolagen på Nasdaq First North. Nu vill de göra om framgången i Sverige. Och konkurrensvapnet är lågpris.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Prolight räds inte sura investerare

    Medicinteknikföretaget Prolight i Lund utmanar det kärva investeringsklimatet inom life science och vill göra en nyemission på 100 Mkr, mer än hälften av sin värdering. – Det kostar att ta fram högteknologiska instrument, säger vd Ulf Bladin.

  • Djäkne Startup Studio säljer edtechbolag

    Malmöbaserade Djäkne Startup Studio säljer edtechbolaget Studybee. Köparen är en av Sveriges största skolportaler. – Vi påbörjade diskussioner om försäljningen av Studybee för ett halvår sen, säger Magnus Wide på Djäkne Startup Studio.

  • Spotlight lanserar finlista

    Den som följer utvecklingen bland noterade småbolag vet att kvaliteten varierar kraftigt. Detta har även småbolagsbörsen Spotlight Market noterat och lanserar nu listan Spotlight Value, endast för bolag som är lönsamma. Rapidus vet vilka bolag som platsar.

  • … och några tröstande ord till life science

    Life science-sektorn går dåligt på börsen. Men det finns pengar att hämta, det säger Max Odlander från venture capital-firman Health Cap under ett event på The Loop under onsdagen.

  • De ska tina upp life science-frosten

    Finansprofilen Markus Neuding samlar tunga namn till MVIP, panelen som ska råda bot på kapitalbristen i life science-sektorn. Tio namnkunniga personer från bland annat Fåhraeus Startup & Growth, EQT och Nordic Angels finns med. Rapidus har hela listan.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.