tisdag 22 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hög ribba för tillträde till börsen — även för skåningar

Kort sagt: Ett bättre börsklimat gör att fler företag söker sig till börsen. I kön finns även några skånska företag, men oavsett bolagets kvaliteter går det inte att räkna med någon gräddfil till notering. Det visar inte minst veckans händelser kring de båda vindkraftbolagen O2 Vind och Arise Windpower.

Av Anders Haskel, gästskribent

I takt med att aktiekurserna stiger växer förhoppningarna från hågade ägare att hitta nytt kapital eller att sälja sina aktier via en notering på börsen. Affärstidningen Veckans Affärer har i dagarna publicerat en lista med ett 30-tal börskandidater. På listan finns fönstertillverkaren Inwido och mobilteknikutvecklaren TAT, båda med huvudkontor i Malmö.

Finanskris, fallande börskurser och lågkonjunktur är inget bra klimat för börsintroduktioner. Ett av Stockholmsbörsens senaste ”riktiga” nytillskott är Malmöbaserade Duni som noterades i november 2007. Nynoteringarna har annars handlat om bolag som varit noterade på listor för mindre företag, som First North, och därifrån tagit steget upp till börsens finrum. Ett aktuellt exempel är Cellavision, med huvudkontor på Ideon i Lund, som planerar för en börsintroduktion någon gång innan halvårsskiftet.

Oavsett vilken väg som väljs ställs det tuffa krav för att passera nålsögat till börsen. För dem som tillhör de första i portgången blir det en extra tuff utmaning. Inte minst eftersom det i media finns ett nyhetsvärde som är betydligt större, jämfört med när företag nummer fem eller tio knackar på börsporten.

Att notera ett företag innebär att en stor process sätts igång med många rådgivare och höga arvoden inblandade. Därför hölls många tummar i början av veckan och besvikelsen blev säkert stor när O2 meddelade att börsintroduktionen dras tillbaka. Bolaget har visserligen fått en hel del kritik, bland annat för att dess prognoser skulle vara orealistiska, men motgången speglar också att börsklimatet trots ett års stadig uppgång kanske fortfarande inte är perfekt för noteringar.

Ytterligare ett bevis på svårigheterna kom när det andra vindkraftbolaget, Arise Windpower, visserligen fullföljde sin börsnotering, men tvingades släppa aktierna till de nya investerarna till det lägsta priset i det prisintervall som marknaden erbjudits. Att introduktionen åtminstone på kort sikt inte blivit särskilt lyckad visas också av att aktien efter knappt två dagars handel ligger under introduktionskursen, något som med en gång skapar en uppförsbacke för ledningen.

Ödmjukhet inför uppgiften är en viktig egenskap för alla som med framgång vill söka sig till börsen men i stället tycks girighet ofta vara den egenskap som dominerar. Det är inget fel med att vara optimist, men inte sällan har börsintroduktioner blivit mindre lyckade på grund av en kombination av alltför ljust färgade prognoser och ett för högt satt pris. Förmodligen underskattas också medias makt i samband med att ett dåligt underbyggt erbjudande presenteras.

Granskningen brukar dessutom bli särskilt tuff när pengarna som tas in från marknaden används för att betala gamla skulder eller enbart går till de tidigare aktieägarna i samband med att dessa passar på att minska sitt innehav.

En annan underskattad och inte särskilt välkänd aspekt är att alla delar av banken eller värdepappersbolaget som hjälper till med introduktionen inte alltid går i takt. Bankens avdelning för börsintroduktioner ser till sina intressen. Dessa stämmer inte alltid överens med viljan och förmågan att övertyga kunderna om förträffligheten i erbjudandet bland de rådgivare och förvaltare som sitter med kundkontakterna.

Förhoppningsvis kommer vi snart att få se något skånskt bolag göra entré på börsen. Men någon röd matta finns inte utrullad framför en vidöppen port. Det är bara att hoppas att styrelser och ledning gjort sin hemläxa innan börsprospektet ligger tryckt och klart framför marknadens kritiska ögon.

Kort sagt: Ett bättre börsklimat gör att fler företag söker sig till börsen. I kön finns även några skånska företag, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Gore-tex-bolaget öppnar för Suturion

    Lundabolaget Suturion har tecknat avtal med en medicinteknisk tungviktare. Nu startar försäljningen av bolagets kirurgiska symaskin på den amerikanska marknaden. – Avtalet hanterar eventuella tullar, säger vd Paan Hermansson.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Farväl till Lundabolaget

    Combigenes miljardavtal med Spark Therapeutics sprack. Därefter lämnade bolaget Skåne. I början av året fick samtliga anställda, inklusive vd Peter Ekolind, gå – och nu kommer spiken i kistan när hela forskningsverksamheten avvecklas.

  • Aktietips inför sommaren

    Skånska aktier har som vanlig haft svårt att glädja sina ägare det senaste året. Det har varit många genomklappningar, men innebär det att det finns lågprisfynd att göra nu? Rapidus har tagit en koll på vad proffsen gör i vår region.