Kort sagt: Mobilbranschen kommer framöver att handla mer om små- och medelstora företag och mindre om industrijättar. Nästan symptomatiskt hålls telekommässan Mobile World Congress i år utan Nokia och LG som utställare.
Av Kristian Svensson, chefredaktör
Mobiltelefonindustrin är inne i en intensiv fas av omstrukturering. Men den press lågkonjunkturen satt på de stora tillverkarna är bara toppen av isberget.
Utvecklingen går mot att telefonerna mer och mer säljs som ett skal med basfunktioner, för att sedan fyllas efter tycke och smak med nedladdningsbar mjukvara. Vidare har Googles öppna operativsystem Android banat väg för helt nya spelare att sätta ihop inte bara budgettelefoner utan också mer avancerade lurar, så kallade smart phones.
Sannolikt kommer kartan över världens mobiltillverkare att ritas om de närmaste åren. Experter menar att marknaden håller på att bli mer lik den för hemdatorer. Och efterfrågan på mjukvaruapplikationer, appar, spås öka dramatiskt.
I grunden är mobilmarknaden en lättrörlig konsumentmarknad. Köpbeteendet styrs i mångt och mycket av mode och trender, vilket kan vara lätt att glömma bort i långa, ingenjörstäta utvecklingsprojekt.
Bakom tillväxten på applikationssidan finns konsumenter — från ungdomar till affärsfolk — som utnyttjar sina nyvunna möjligheter att skapa den telefon man för tillfället vill ha. Det finns nämligen appar för allt, från spel och musik till börskurser och livsplanering.
Den följsamhet och närhet till marknaden som branschen tidigare saknat har fallit på plats i och med mjukvaruportaler som Android Market och Apples App Store. Snabbfotade applikationsutvecklare har fått en direktkanal till konsumenten — och pengarna.
Analysföretaget Gartner räknar med att marknaden för mobilappar växer till 48 miljarder kronor i år. Även om hårdvarumarknaden fortfarande är betydligt större, är marginalerna generellt bättre på mjukvarusidan. Småföretag har också visat sig synnerligen väl lämpade att ta en bit av kakan.
Rapidus har tidigare berättat om danska Syntonetic som fått genomslag med sin app för känslostyrda musikspellistor. Illusion Labs i Malmö har också rönt stora framgångar med sina Iphone-spel. Just Illusion Labs var bland de första på App Store, men hela tiden kommer nya uppstickare.
När mobilmässan Mobile World Congress öppnar på måndag hålls ett speciellt event i eventet — App Planet — för att diskutera appar och affärerna runt dem. Mässan ser för övrigt ut att hålla ställningen som branschens tummelplats nummer ett, trots att varken LG eller Nokia ställer ut på mobilsidan. (Nokia kör ett eget arrangemang en bit bort)
Från Öresundsregionen är intresset stort. Totalt reser femton företag till Barcelona för att ställa ut och många fler åker ner bara för att vara på plats. Från Malmö är det bland annat TAT och Mobenga, medan Lund representeras av namn som Scalado och Raviteq. Bland de danska bolagen märks Vopium och BluePosition.
Samtidigt väljer många att stanna hemma, utanför rampljuset. Nämnda Illusion Labs, Sindarin Technologies i Malmö, som sysslar med IP-baserad kommunikation för mobiler, och Cognimatics i Lund, som gjort nöjesappen FaceWarp, är några av dem.
Troligen blir det heller ingen mässa för ett av regionens mest intressanta mobilteknikbolag just nu, AlgoTrim. Under sina drygt fyra år har profilen varit närmast sanslöst låg, sett till affärerna som landats. Här kommer en snabb uppdatering på något som kan bli stort i framtiden:
AlgoTrim från Malmö har patenterat en teknik för att snabbt komprimera och packa upp data. Med bolagets mjukvara i botten kan en mobiltelefons prestanda höjas och minne frigöras. Bakom företaget står tre före detta Decuma-anställda.
Redan finns tre av de stora mobiltillverkarna på kundlistan. Som vanligt i branschen är det hysch-hysch runt vilka de är. Att AlgoTrim har ett intressant erbjudande kan utläsas ur fjolårets bokslut: Intäkterna ökade från tre miljoner kronor till åtta miljoner, med god vinstmarginal.
Trenden att appar i allt högre grad definierar telefonerna innebär ytterligare möjligheter för företag som AlgoTrim. Tunga appar slukar energi och med prestandahöjande mjukvara kan batteritiderna förlängas. Det är alltså inte bara applikationsutvecklare som kan göra bra affärer i dag. Fortfarande finns möjligheter för små teknikföretag, inriktade på grundläggande industriella problem, att ta en position på marknaden.