Ordföranden för Folketingets trafikutskott, Flemming Damgaard Larsen från regeringspartiet Venstre, ser positivt på förslaget om en ny, alternativ tunnellösning för järnväg från Falsterbonäset till själländska Stevns. Men han kräver att svenskarna betalar för nya undersökningar eftersom han menar att de får de största fördelarna av tunneln.
Rapidus avslöjande i går om branschorganisationerna Dansk Byggeris och Danske Anlægsentreprenørers plan på en tågtunnel mellan Stevns på Själland och Falsterbonäset väckte starka reaktioner på den svenska sidan Sundet. Vid lunchtid i dag hade Sydsvenskans artikel om förslaget ett 60-tal kommentarer, de flesta av dem negativa.
Men Flemming Damgaard Larsen, som i dag fick planerna presenterade för sig, kallar tunneln för en god idé. Detta eftersom han motsätter sig att låta svenska höghastighetståg korsa Sundet via Helsingborg-Helsingør för att sedan fortsätta i 320 kilometer i timmen ner genom Köpenhamnsområdet mot Europa.
— Vi har dock två förbehåll för en ny järnvägstunnel. Den ska finansieras av brukarna och inte med skattebetalarnas pengar. I den grad den kan betala sig är en tunnel mellan Falsterbo och Stevns absolut intressant. Det andra förbehållet är att svenskarna får stå för undersökningarna eftersom de har det största intresset av att svenska höghastighetståg går genom Danmark, säger Flemming Damgaard Larsen.
I Skåne är tongångarna mer tveksamma, både till lönsamheten i projektet och till att dra en stor järnväg via Falsterbonäset, som är känt som en naturskön plats med många välbärgade invånare.
— En tågtunnel är ju ingen billig sak och det är framför allt den regionala trafiken som till exempel betalar för bron. Jag har svårt att tro att någon skulle klara av kostnaderna för en höghastighetstunnel, säger Stephan Müchler, VD för Sydsvenska Handelskammaren.
Keld Broksø