Lundabaserade företagsgruppen Land & Sjö Innovation har köpt upp nedlagda Bioetts teknik för billiga, radiosändande etiketter. Fälttester pågår redan för att använda etiketterna inom äldrevården, som fuktsensorer i vuxenblöjor.
Bioetts teknik var tänkt att användas inom livsmedels- och läkemedelsindustrin för att registrera temperaturer under transporter och garantera att kylkedjan inte brutits. Systemet testades bland annat av Arla men bolaget fick aldrig någon fart på försäljningen. Då Bioett lades ner hösten 2008 hade ägare som Industrifonden, Malmöhus Invest och Teknoseed tillsammans pumpat in tiotals miljoner kronor i riskkapital.
Sedan Land & Sjö Innovation köpt loss tekniken från konkursboet är det istället äldrevården som är första tänkta kundgruppen. Under varumärket Pampett har tre personer jobbat under hösten för att modifiera radiosändaren så att den istället reagerar på fukt. Målet är ett engångsplåster som vårdpersonalen ska kunna fästa på insidan av vuxenblöjor och sedan automatiskt få besked via SMS när det är dags att byta blöjan.
Fälttester pågår sedan mitten av november på vårdpatienter i Lund, uppger Johan Sjöholm, huvudägare i Land & Sjö Innovation och VD för Lundaföretaget Pastair. Nu söker bolaget fem miljoner kronor i riskkapital för att slutföra utvecklingen, vilket bland annat ska få ner priset på avläsningsenheten till ett par tusenlappar.
Förutom Pastair är Land & Sjö Innovation moderbolag åt Lundabaserade Cekab och QB Food Tech. Styrelseordförande är Rolf Bjerndell, som tidigare varit chef för Skånemejerier samt tillförordnad VD för livsmedelsteknikbolaget Probi.
Erik Olausson