måndag 27 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digital media fokus för nytt Helsingborgsnätverk

I samarbete med det lokala näringslivet startar Campus Helsingborg nätverket Reality Link. Syftet är att utbyta kunskap och erfarenheter kring digital kommunikation.

Utbildningen Strategisk kommunikation – digital utveckling” är en av frukterna av samarbetet mellan LTH:s filial och institutionen för kommunikation, båda på Campus Helsingborg.

— Vi vill se på digital media från både den tekniska sidan och från kommunikationssidan. Det är inget kul att kunna tekniken om man inte kan kommunicera och tvärtom, säger Lise Jensen, projektledare och universitetsadjunkt på LTH i Helsingborg.

I samband med utbildningssatsningen startar ett nätverk med offentlig sektor och intresserade företag, både sådana som kan bidra med ny kunskap och sådana som vill få nya vyer, till exempel genom att ta emot studenter som praktikanter. Bland ”experterna” finns företag som DoOnDot och Mindpark, och bland dem som vill veta mer finns brandförsvaret, Helsingborgs Dagblad och Allers förlag.

— Många inom den offentliga sektorn och även företag frågar sig vart den nya tekniken tar vägen. Vi erbjuder kunskapen och kompetensen, genom studenter som kan peka ut rätt väg att gå, säger Lise Jensen.

I uppstartsskedet stöttas nätverket med 200.000 kronor av Helsingborgs stad, men i framtiden är det tänkt att bli självgående.

I samarbete med det lokala näringslivet startar Campus Helsingborg nätverket Reality Link. Syftet är att utbyta kunskap och erfarenheter kring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.