I samarbete med det lokala näringslivet startar Campus Helsingborg nätverket Reality Link. Syftet är att utbyta kunskap och erfarenheter kring digital kommunikation.
Utbildningen Strategisk kommunikation – digital utveckling” är en av frukterna av samarbetet mellan LTH:s filial och institutionen för kommunikation, båda på Campus Helsingborg.
— Vi vill se på digital media från både den tekniska sidan och från kommunikationssidan. Det är inget kul att kunna tekniken om man inte kan kommunicera och tvärtom, säger Lise Jensen, projektledare och universitetsadjunkt på LTH i Helsingborg.
I samband med utbildningssatsningen startar ett nätverk med offentlig sektor och intresserade företag, både sådana som kan bidra med ny kunskap och sådana som vill få nya vyer, till exempel genom att ta emot studenter som praktikanter. Bland experterna finns företag som DoOnDot och Mindpark, och bland dem som vill veta mer finns brandförsvaret, Helsingborgs Dagblad och Allers förlag.
— Många inom den offentliga sektorn och även företag frågar sig vart den nya tekniken tar vägen. Vi erbjuder kunskapen och kompetensen, genom studenter som kan peka ut rätt väg att gå, säger Lise Jensen.
I uppstartsskedet stöttas nätverket med 200.000 kronor av Helsingborgs stad, men i framtiden är det tänkt att bli självgående.