måndag 31 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsbolag viktiga kugghjul inom sociala medier

Kort sagt: Under det senaste året har intresset för den sociala webben fullkomligt exploderat. Tack vare några av företagen i regionen underlättas interaktionsmöjligheterna på webben, samtidigt som bolagen själva kan håva in en slant. Men för att som användare dra full nytta av sociala medier krävs en genomtänkt strategi.

Av Anders Frick

För många av oss började intresset redan förra året med ett nyfiket inträde på Facebook. Där blandas seriösa statusuppdateringar med semesterbilder och rent skoj. ”Fejjan” är det moderna biktbåset för stort som smått.

I år är Twitter hetast på nätet. Twitter skiljer sig inte mycket från statusuppdateringarna på Facebook och många undrar vad poängen egentligen är. Vill jag veta vad mina kollegor äter till frukost eller vad min gamla klasskompis, som jag inte har träffat på 20 år, ska göra till helgen?

Mer intressant är frågan hur man ska tjäna pengar på det här. En del tror att det inte går. Veckans Affärers Mikael Zackrisson poängterade nyligen att sociala medier inte handlar om pengar, utan om att förverkliga våra drömmar. Han påminner om att relationer för de flesta är viktigare än bankkonton.

Det leder till att de företag som faktiskt kan tjäna pengar på den sociala webben är de som kan hjälpa oss att förverkliga drömmarna. Det handlar om bolag som underlättar för oss att interagera och vårda våra relationer.

I Öresundsregionen finns flera aktörer som ingår i den sociala webbens ekosystem. I botten finns tekniska system, likt de videoföretaget Bambuser och bildalgoritmbolaget Polar Rose står för. I det övriga ekosystemet återfinns konsult- och webbolag som Good Old, Cloudberry och Magnusson & Thörnkvist. Även reklambyråerna är pigga på de nya möjligheterna. Manifesto, Crowd, Trimedia/Sund och Gnistra Kommunikation är några som vet vad det handlar om.

Att tekniken gör det lätt att starta nya tjänster märks inte minst på företagsinkubatorerna Minc i Malmö och VentureLab i Lund. Där finns flera mindre bolag som hoppas kunna försörja sig på den nya mediehajpen. Twitterfiskföretaget FishTwits, mobiladressbokbolaget Ambadoo, projektverktygsfirman inCloud och chattföretaget Sindarin Technologies är några av dem.

De sociala medierna skapar möjligheter att interagera på ett helt annat sätt än vad som tidigare varit möjligt – på gott och ont. Enligt regeln ”skit in, skit ut” blir inte dålig verksamhet automatiskt bra i det sociala medielandskapet. Snarare utkristalliseras extremfallen fortare.

Storföretag har hoppat på det sociala mediespåret, även om de själva kanske inte är medvetna om det. Varje medarbetare på företaget har nämligen blivit en egen liten PR-central, som varken företagets informationschef eller reklambyrå kan rå på. Några bolag har istället skapat social media newsroom, där webbens snabbaste buzz om företaget samlas på ett och samma ställe.

Värt att notera är också att männen fortfarande dominerar i styrelserummen, men den sociala webben är kvinnornas. Både på Twitter och Facebook är andelen kvinnor 57 procent.

För att lyckas fullt ut som användare av sociala medier krävs god transparens och kommunikation på mottagarens villkor. Om en missnöjd konsument ger utlopp för sitt missnöje på sin blogg eller i något forum finns möjlighet att fånga upp klagomålet och genomföra en aktiv insats som kan vända konsumentens negativa inställning till något positivt. Ett fel som på så vis rättas till ger hög trovärdighet i webbvärlden och ryktet om den positiva insatsen sprids snabbt.

Nyligen har koncept som Twingly Channels och Google Wave lanserats. Twingly Channels är ett nytt sätt att följa vad som skrivs om intressanta ämnen och Google Wave är helt enkelt e-post i nytt format. Allting sker i realtid och händer nu.

Samma sak gäller för övrigt hård- och mjukvara. Med hjälp av så kallad cloud computing sker allting i ett tänkt moln som alltid är tillgängligt. Borta är krångel med installation och uppdateringar. Och tack vare molnet blir social interaktion ännu lättare.

Trots att sociala medier är glödhett är det inget hokus pokus som automatiskt löser problem i redan instabila företag. Men för bolag som är genuint intresserade av att skapa en dialog med kunder och andra aktörer finns nu teknik som underlättar det — mycket tack vare bolagen vid Öresund.

Kort sagt: Under det senaste året har intresset för den sociala webben fullkomligt exploderat. Tack vare några av företagen i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Första kvartalets skånska vinnare

    Sex skånska aktier har stigit med mer än 100 procent under årets första kvartal. Och den aktie som gått allra bäst steg med nästan 400 procent. Rapidus har listan på bäst och sämst på börsen hittills i år.

  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.

  • Ny metod ska hitta cancern i tid

    Håranalys ska upptäcka tidigt stadium av prostatacancer. Den innovativa metoden har utvecklats av Lundabolaget Capillon Analytics, som applicerar geologiska analyser på människokroppen.


  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.