fredag 12 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Öresundsbolag viktiga kugghjul inom sociala medier

Kort sagt: Under det senaste året har intresset för den sociala webben fullkomligt exploderat. Tack vare några av företagen i regionen underlättas interaktionsmöjligheterna på webben, samtidigt som bolagen själva kan håva in en slant. Men för att som användare dra full nytta av sociala medier krävs en genomtänkt strategi.

Av Anders Frick

För många av oss började intresset redan förra året med ett nyfiket inträde på Facebook. Där blandas seriösa statusuppdateringar med semesterbilder och rent skoj. ”Fejjan” är det moderna biktbåset för stort som smått.

I år är Twitter hetast på nätet. Twitter skiljer sig inte mycket från statusuppdateringarna på Facebook och många undrar vad poängen egentligen är. Vill jag veta vad mina kollegor äter till frukost eller vad min gamla klasskompis, som jag inte har träffat på 20 år, ska göra till helgen?

Mer intressant är frågan hur man ska tjäna pengar på det här. En del tror att det inte går. Veckans Affärers Mikael Zackrisson poängterade nyligen att sociala medier inte handlar om pengar, utan om att förverkliga våra drömmar. Han påminner om att relationer för de flesta är viktigare än bankkonton.

Det leder till att de företag som faktiskt kan tjäna pengar på den sociala webben är de som kan hjälpa oss att förverkliga drömmarna. Det handlar om bolag som underlättar för oss att interagera och vårda våra relationer.

I Öresundsregionen finns flera aktörer som ingår i den sociala webbens ekosystem. I botten finns tekniska system, likt de videoföretaget Bambuser och bildalgoritmbolaget Polar Rose står för. I det övriga ekosystemet återfinns konsult- och webbolag som Good Old, Cloudberry och Magnusson & Thörnkvist. Även reklambyråerna är pigga på de nya möjligheterna. Manifesto, Crowd, Trimedia/Sund och Gnistra Kommunikation är några som vet vad det handlar om.

Att tekniken gör det lätt att starta nya tjänster märks inte minst på företagsinkubatorerna Minc i Malmö och VentureLab i Lund. Där finns flera mindre bolag som hoppas kunna försörja sig på den nya mediehajpen. Twitterfiskföretaget FishTwits, mobiladressbokbolaget Ambadoo, projektverktygsfirman inCloud och chattföretaget Sindarin Technologies är några av dem.

De sociala medierna skapar möjligheter att interagera på ett helt annat sätt än vad som tidigare varit möjligt – på gott och ont. Enligt regeln ”skit in, skit ut” blir inte dålig verksamhet automatiskt bra i det sociala medielandskapet. Snarare utkristalliseras extremfallen fortare.

Storföretag har hoppat på det sociala mediespåret, även om de själva kanske inte är medvetna om det. Varje medarbetare på företaget har nämligen blivit en egen liten PR-central, som varken företagets informationschef eller reklambyrå kan rå på. Några bolag har istället skapat social media newsroom, där webbens snabbaste buzz om företaget samlas på ett och samma ställe.

Värt att notera är också att männen fortfarande dominerar i styrelserummen, men den sociala webben är kvinnornas. Både på Twitter och Facebook är andelen kvinnor 57 procent.

För att lyckas fullt ut som användare av sociala medier krävs god transparens och kommunikation på mottagarens villkor. Om en missnöjd konsument ger utlopp för sitt missnöje på sin blogg eller i något forum finns möjlighet att fånga upp klagomålet och genomföra en aktiv insats som kan vända konsumentens negativa inställning till något positivt. Ett fel som på så vis rättas till ger hög trovärdighet i webbvärlden och ryktet om den positiva insatsen sprids snabbt.

Nyligen har koncept som Twingly Channels och Google Wave lanserats. Twingly Channels är ett nytt sätt att följa vad som skrivs om intressanta ämnen och Google Wave är helt enkelt e-post i nytt format. Allting sker i realtid och händer nu.

Samma sak gäller för övrigt hård- och mjukvara. Med hjälp av så kallad cloud computing sker allting i ett tänkt moln som alltid är tillgängligt. Borta är krångel med installation och uppdateringar. Och tack vare molnet blir social interaktion ännu lättare.

Trots att sociala medier är glödhett är det inget hokus pokus som automatiskt löser problem i redan instabila företag. Men för bolag som är genuint intresserade av att skapa en dialog med kunder och andra aktörer finns nu teknik som underlättar det — mycket tack vare bolagen vid Öresund.

Kort sagt: Under det senaste året har intresset för den sociala webben fullkomligt exploderat. Tack vare några av företagen i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.