Kort sagt: Antalet företag minskar i Sverige. Nedgången i Skåne är kraftigare än i landet som helhet, det är den krassa verkligheten.
Även om utvecklingen är allvarlig finns det ljuspunkter. Ungdomar och innovativa entreprenörer går mot strömmen.
Av Kristian Svensson
Svenskt Näringsliv gick i veckan ut stort med en undersökning som visar att svenskarnas företagsamhet ökar. Enligt organisationen ansvarade 5.000 fler personer för företag under årets första sex månader, än sista halvåret ifjol. Totalt driver 800.000 svenskar egen firma, sitter i styrelsen för aktiebolag eller är delägare i handelsbolag.
Siffran är mycket intressant. Utvecklingen på företagsnivå pekar nämligen åt motsatt håll. Senaste året har företagsbeståndet i Skåne minskat med drygt tolv procent. Siffran för riket är fyra procent ner. Det framgår av statistik från Bolagsverket.
Utspelet från Svenskt Näringsliv får tas med en nypa salt. Det är bara andra gången mätningen görs och ingen vet riktigt hur stora de naturliga variationerna mellan perioderna är. Organisationen vill ändra inställningen till företagande till en mer positiv, trots att det är riktigt tufft att driva bolag idag.
Men också de sjunkande nyföretagarsiffrorna är spretiga, eftersom de innehåller alla typer av branscher. Det talas om att lågkonjunkturer föder de riktigt stora idéerna och att många entreprenörsämnen nu tar språnget från en anställning till egen verksamhet. En rundringning till företagsinkubatorerna på Ideon, Medeon och Minc visar att det faktiskt kan vara just så — för innovationsbolag.
Inflödet av nya idéer till inkubatorerna har inte minskat. På sina håll har de till och med ökat något den senaste tiden. En trend är att avhoppare från etablerade företag som satsar på egna affärsidéer. Ett exempel från världen utanför inkubatorerna är IT-bolaget Viridis i Malmö som startades i våras av tre före detta AddPro-chefer.
Till detta kommer ett slående intresse hos ungdomar för att driva eget. Igår besökte nära 300 gymnasieelever forskningsparken Ideon för att gå på föreläsningar om entreprenörskap. Många studenter talade om tjusningen i att vara sin egen chef och önskan om att förverkliga sina drömmar. Och det är inte snickare eller hårfrisörska som står överst på önskelistan. Det är istället en framtid inom design, teknik och media.
Ny statistik från Skatteverket bidrar till bilden av företagsamma ungdomar. Den uppåtgående kurvan för ansökningar om F-skattsedel har brutits och gick ner under första halvåret, men för ungdomar har den fortsatt stiga.
Trots lågkonjunkturen finns det en grogrund för tillväxt i framtiden. Innovationsbolagen står än så länge bara för en bråkdel av alla företag som behövs för att stärka nationalekonomin på sikt. Men innovativa entreprenörer och ett fortsatt högt tryck på inkubatorerna bådar gott för att nästa Axis eller Google snart ska få se ljuset.
För vi behöver företag med potential att växa. Avgörande är också förmågan att tänka nytt samt företagsamheten och riskvilligheten hos kommande generationer.