Det blir den koreanska monitortillverkaren Kortek som tar Lundabolaget FlatFrogs multi touch-teknik till marknaden. Bolagen har skrivit avtal om tillverkning av 40-tumsskärmar för industriella tillämpningar.
— Kortek har ett brett kunnande om monitorer. De kan göra de kundanpassningar av vår teknik som vi behöver för att nå en färdig produkt, säger FlatFrogs VD Jonas Hedre.
Avtalet inbegriper också en servicedel där potentiella kunder får tillgång till Korteks serviceorganisation.
De nya skärmarna ska nå marknaden under andra kvartalet 2010. Under tiden söker FlatFrog en strategisk partner.
— I riskkapitalbolaget Sunstone Capital har vi en stabil ägare som kontinuerligt skjuter till det kapital vi behöver. Men vi är intresserade av hitta ytterligare en investerare, gärna en av de större spelarna inom tryckskärmsindustrin för att på så sätt nå en större marknad snabbare, säger FlatFrogs ordförande Christer Fåhraeus.
FlatFrog har utvecklat en optisk teknik för multipelt tryckkänsliga skärmar, som kan bli priseffektiv framför allt på skärmar från fem tum och uppåt. De största skärmarna ska användas av företag inom bland annat spel-, restaurang- och eventbranschen. Bolaget har påbörjat arbetet med att söka olika distributionspartner som ska stå redo när tillverkning tar fart nästa år. Sex avtal har redan ingåtts.
— Att hitta en extern tillverkare är helt i linje med planen för vårt bolag, vi lämnar inte ifrån oss någon del av vår egen teknik, säger Jonas Hedre.
Under året har tio personer tillkommit i bolaget som nu har 28 anställda. Jonas Hedre tillträdde som VD i februari och har tidigare varit chef på Sony Ericssons multimedia-avdelning. Christer Fåhraeus grundade FlatFrog tillsammans med danska riskkapitalbolaget Sunstone Capital genom att köpa upp det nedlagda Köpenhamnsbolaget Taktios teknik. Kortek, som tillverkar avancerade skärmar för industriella tillämpningar, omsatte förra året 111 miljoner dollar och gjorde en vinst på 3,3 miljoner dollar.
Joel Lyth