onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Kallpastöriserad Skånejuice i hyllan till hösten

Skånemejerier har bestämt sig för att uppdatera trotjänaren Bravo med en apelsinjuice som kallpastöriserats. Metoden, som ska ge bättre smak- och näringsvärden med bibehållen hållbarhet, har utvecklats av Lundabolaget Pastair.

Pastairs pastörisering bygger på att ozon injiceras i juicen som strömmar förbi med 10.000 liter i timmen. Ozonet startar en oxidationsprocess som dödar bakterier och mikroorganismer. I vissa fall har över 99 procent av mikroorganismerna dött, uppger uppfinnaren och VD:n Johan Sjöholm, som själv har ett förflutet som utvecklingsdirektör på Tetra Laval.

Tekniken har testats och finjusterats i drygt ett år i Skånemejeriers anläggning i Lunnarp utanför Tomelilla. Juicen blir den första färdiga produkt som behandlats med Pastairs teknik.

— Hållbarheten blir som dagens Bravojuice, på cirka fem veckor. Men i våra smaktester är det närmare God Morgonjuice, säger Johan Sjöholm.

Han räknar med att juicen ska finnas i butikshyllorna i slutet av hösten. Under tiden rustar Pastair för fälttest även med vassle, en restprodukt från osttillverkning som bland annat används i kosttillskott. Arla har även testat tekniken för mjölkprodukter i en pilotanläggning på Jylland.

— Vi har haft kontakt med jättar som Unilever och Nestlé. Men de vill se att det fungerar kommersiellt innan de vågar testa, säger Johan Sjöholm.

Huvudägare i Pastair är brittiska GLG Partners, med Johan Sjöholm som näst största ägare. Bolaget sysselsätter fem personer.

Erik Olausson

Skånemejerier har bestämt sig för att uppdatera trotjänaren Bravo med en apelsinjuice som kallpastöriserats. Metoden, som ska ge bättre smak- […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.