söndag 25 februari 2024

inloggad som

Kallpastöriserad Skånejuice i hyllan till hösten

Skånemejerier har bestämt sig för att uppdatera trotjänaren Bravo med en apelsinjuice som kallpastöriserats. Metoden, som ska ge bättre smak- och näringsvärden med bibehållen hållbarhet, har utvecklats av Lundabolaget Pastair.

Pastairs pastörisering bygger på att ozon injiceras i juicen som strömmar förbi med 10.000 liter i timmen. Ozonet startar en oxidationsprocess som dödar bakterier och mikroorganismer. I vissa fall har över 99 procent av mikroorganismerna dött, uppger uppfinnaren och VD:n Johan Sjöholm, som själv har ett förflutet som utvecklingsdirektör på Tetra Laval.

Tekniken har testats och finjusterats i drygt ett år i Skånemejeriers anläggning i Lunnarp utanför Tomelilla. Juicen blir den första färdiga produkt som behandlats med Pastairs teknik.

— Hållbarheten blir som dagens Bravojuice, på cirka fem veckor. Men i våra smaktester är det närmare God Morgonjuice, säger Johan Sjöholm.

Han räknar med att juicen ska finnas i butikshyllorna i slutet av hösten. Under tiden rustar Pastair för fälttest även med vassle, en restprodukt från osttillverkning som bland annat används i kosttillskott. Arla har även testat tekniken för mjölkprodukter i en pilotanläggning på Jylland.

— Vi har haft kontakt med jättar som Unilever och Nestlé. Men de vill se att det fungerar kommersiellt innan de vågar testa, säger Johan Sjöholm.

Huvudägare i Pastair är brittiska GLG Partners, med Johan Sjöholm som näst största ägare. Bolaget sysselsätter fem personer.

Erik Olausson

Skånemejerier har bestämt sig för att uppdatera trotjänaren Bravo med en apelsinjuice som kallpastöriserats. Metoden, som ska ge bättre smak- […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.