Reklam- och kommunikationsbyrån Crowd och spelutvecklaren Illusion Labs i Malmö har slagit sina påsar ihop i ett projekt med multipelt tryckkänsliga skärmar i jätteformat.
Genom samarbetet har två av Illusion Labs Iphone-spel programmerats om så att de fungerar på den drygt meterstora multitouchkub som Crowd sedan tidigare använder i marknadsföringskampanjer. Skärmen belyses inifrån kuben med en projektor, medan en värmekänslig kamera registrerar hur fingrarna rör den. Hårdvaran levereras av Touchtech, ett teknikbolag grundat av två Chalmersstudenter, med säte i Klippan.
Än så länge handlar det mest om demoanläggningar, men Crowds VD Daniel Melkersson uppger att bolaget diskuterar med en kund i Malmö om att sätta upp en spelskärm i ett skyltfönster. Och för Illusion Labs del handlar det om att ligga i framkanten, menar teknikchefen Andreas Alptun.
— Vi försöker vara där hajpen finns. Tanken är att vi ska vara redo när det kommer laptops och annat med multitouchteknik, säger han.
Erik Olausson