Medicinteknikbolaget Jolife i Lund har fått klartecken att sälja sin hjärtmassagemaskin Lucas i Japan. Till 2010 räknar VD Erik von Schenck med att landet ska bli bolagets näst största marknad.
Sedan ett par år har Jolife tillstånd att sälja Lucas till ambulans- och akutsjukvården i Europa, Kanada och USA. Men försäljningen har gått trögt, bland annat eftersom sjukhusen krävt fler testresultat på människor. I november startade den hittills största studien på 2.500 patienter i Sverige, England och Holland. Den ska pågå i två år.
Försäljningen i Japan sker via en lokal distributör och ska enligt planen vara igång till sommaren. Efter det räknar Erik von Schenck med att de första intäkterna ska börja rulla in inom 12 månader.
— Japan är som enskilt land världen näst största marknad för medicinsk teknik och använder dessutom redan mekaniska system för hjärt- och lungräddning. Så de är vana vid principen, säger Erik von Schenck.
Jolife har i dag 23 anställda, varav en sitter i amerikanska Seattle. Bokslutet för 2008 är inte klart än, men Erik von Schenck uppger att resultatet förbättrats något från 2007, som slutade med 22 miljoner kronor i förlust.
— Och i år ser det väsentligt bättre ut. Hittills har vi sålt för en tredjedel av hela förra årets intäkter, säger han.
Jolifes gasdrivna hjärtmassageapparat används bland annat i Region Skånes ambulanser som ett alternativ till manuell hjärt- och lungräddning för att hålla patienter vid liv på väg till sjukhuset.
Erik Olausson