fredag 22 november 2024

inloggad som

Klartecken för Jolife i Japan – hoppas på nystart

|  
|  

Medicinteknikbolaget Jolife i Lund har fått klartecken att sälja sin hjärtmassagemaskin Lucas i Japan. Till 2010 räknar VD Erik von Schenck med att landet ska bli bolagets näst största marknad.

Sedan ett par år har Jolife tillstånd att sälja Lucas till ambulans- och akutsjukvården i Europa, Kanada och USA. Men försäljningen har gått trögt, bland annat eftersom sjukhusen krävt fler testresultat på människor. I november startade den hittills största studien på 2.500 patienter i Sverige, England och Holland. Den ska pågå i två år.

Försäljningen i Japan sker via en lokal distributör och ska enligt planen vara igång till sommaren. Efter det räknar Erik von Schenck med att de första intäkterna ska börja rulla in inom 12 månader.

— Japan är som enskilt land världen näst största marknad för medicinsk teknik och använder dessutom redan mekaniska system för hjärt- och lungräddning. Så de är vana vid principen, säger Erik von Schenck.

Jolife har i dag 23 anställda, varav en sitter i amerikanska Seattle. Bokslutet för 2008 är inte klart än, men Erik von Schenck uppger att resultatet förbättrats något från 2007, som slutade med 22 miljoner kronor i förlust. 

— Och i år ser det väsentligt bättre ut. Hittills har vi sålt för en tredjedel av hela förra årets intäkter, säger han.

Jolifes gasdrivna hjärtmassageapparat används bland annat i Region Skånes ambulanser som ett alternativ till manuell hjärt- och lungräddning för att hålla patienter vid liv på väg till sjukhuset.

Erik Olausson

Medicinteknikbolaget Jolife i Lund har fått klartecken att sälja sin hjärtmassagemaskin Lucas i Japan. Till 2010 räknar VD Erik von Schenck […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.