Förpackningsbolaget OneCafé, med lokaler i Eslöv, siktar på att ta in 30 miljoner kronor i nytt kapital. Nyemissionen drar igång i dagarna och ska vara klar till slutet av maj.
— Största delen av kapitalet ska gå till fortsatt marknadsföring i syfte att expandera till nya marknader. Utöver det ska vi fortsätta utvecklingen av vår nya produkt Café2Fly. Vi har tidigare upplevt att produktutvecklingen kan vara kostsam, säger OneCafés VD Toni Belokozovski.
OneCafé har redan en klar paketeringslösning för engångsportioner av kaffe och säljer licenser av metoden till rosterier som kan fylla engångspåsarna med sin kaffeblandning. Hittills har företaget sålt en fullskalig licens med tillhörande maskin till ett värde av minst fem miljoner kronor till norska Kaffehuset Friele. OneCafé förhandlar nu med ett flertal bolag över hela världen, längst har samtalen kommit angående ett nytt licensavtal med ett engelskt bolag.
Med bolagets nya produkt Café2Fly bryggs färskt kaffe direkt i en engångsmugg genom att ett filter byggts in i locket på muggen. Företaget har patent på metoden. Målsättningen är att ta sig in på en växande take away-marknad. För sin tidigare produkt utvecklade OneCafé egna maskiner, men denna gång är målet att hitta strategiska tillverkningspartner för att snabbare komma ut på marknaden.
Så sent som förra året tog bolaget in 12 miljoner kronor och Toni Belokozovski hoppas att den nya emissionen ska säkra finansiering under en längre tid framöver. Enligt preliminära siffror omsatte OneCafé två miljoner kronor 2008, vilket är en ökning med nära 200 procent jämfört med året innan.
Joel Lyth