Västra hamnen i Malmö samlar allt fler bolag som jobbar med digitala medier. Senaste tillskottet är färska datorspelsföretaget Junebug som nyligen flyttat in på Minc.
Junebug grundades i slutet av sommaren, registrerades som aktiebolag i december och hoppas kunna släppa första versionen av sin onlinetjänst redan till hösten. Det handlar om en social värld där umgänget med andra är den viktigaste ingrediensen, men där det också exempelvis ska finnas mindre spel och möjlighet för användare att skapa eget innehåll.
— Affärsmodellen kallas free to play” och innebär att allt grundläggande innehåll är tillgängligt helt gratis. Sedan säljer man till exempel reklamutrymme och premiumtjänster, som kläder eller prylar i spelet, säger företagets VD Ola Holmdahl, som tidigare bland annat jobbat med utvecklingen av spelet Battlefield 1942 och som lärare på spelutbildningen på Högskolan i Skövde.
Den virtuella världen ska lanseras redan när den är klar till 20 procent och därefter utvecklas i dialog med användarna, som kan komma med förslag på nytt innehåll och nya tjänster. Enligt Ola Holmdahl är metoden “live development” redan stor i Asien.
— Affärsmodellen kommer framför allt från Korea, men växer även i Kina, och kom till för att piratmarknaden där ställer till så våldsamma problem, säger han.
För tillfället har Junebug två heltidsanställda medarbetare och ytterligare några på deltid. Bolaget har viss finansiering klar, men söker mer. Att Junebug i början av februari flyttade in på inkubatorn Minc beror delvis på att Malmö börjar bli allt mer av en datorspelsstad.
— Det fanns med i beräkningen, plus att det ligger nära Köpenhamn. Men Malmö i sig är en stad där det händer mycket, säger Ola Holmdahl.