torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Grundarna lämnar Conveneer

Richard Lindberg och Marc Klefter, grundarna till Ideonbolaget Conveneer, har hoppat av bolaget och sålt sina andelar för en hemlig summa. Pengarna satsar de istället på utveckla avancerade användargränssnitt för mobiltelefoner i ett nystartat bolag med Stockholmsbaserade företagsinkubatorn IQube som delägare.

Främst är det mobilsurfare med avancerade telefoner som är målgruppen för nystartade Admedius. Genom att dra nytta av allt större displayer, möjlighet till 3D-rendering på telefonen och multipelt tryckkänsliga skärmar som exempelvis finns i Apples iPhone ska de båda Conveneergrundarna utveckla avancerade användargränssnitt åt webbläsare i mobilen.  

— Vårt första mål är att utveckla applikationen för iPhone. Dels är det rätt kundgrupp som köper den telefonen, dels finns distributionskanalen redan, säger Richard Lindberg med syftning på webbportalen App Store där iPhone-användare kan ladda ner småprogram till telefonen gratis eller för en billig penning.

Genom att kartlägga hur användaren nyttjar olika nättjänster ska Admedius applikation även kunna skräddarsy innehållet för varje användare.

Att de båda grundarna valt att lämna sitt skötebarn Conveneer förklarar Marc Klefter med att de haft andra idéer de velat testa.

— Vi har gått och tänkt rätt länge på det här. Sedan fanns det olika åsikter inom Conveneer vad gäller strategi och inriktning, säger han.

Som partner och delägare står IT-entreprenören Johan Staël von Holsteins IQube. Richard Lindberg och Marc Klefter kommer dela sin tid mellan Lund och Stockholm. De räknar med att ha släppt sin första nedladdningsbara applikation i slutet av året.

Erik Olausson

Richard Lindberg och Marc Klefter, grundarna till Ideonbolaget Conveneer, har hoppat av bolaget och sålt sina andelar för en hemlig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.