torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånes spelkluster ändrar karaktär

Kort sagt: Från att ha varit ett ormbo av små, egensinniga spelutvecklingsbolag börjar Malmö allt mer präglas av så kallade AAA-produktioner – stora, bombastiska spel som i regel tar flera år att utveckla men kan ge miljardintäkter om de slår. Mycket pekar på att Avalanche kommer spä på trenden.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Illusion Labs, Mediocre, Simogo, Frictional Games. Vid sidan av dominanten Massive Entertainment har det länge varit uppstickarna, med få anställda men gott om kritikerrosade produktioner på meritlistan, som satt Skåne på kartan inom spelbranschen. Även Tarsier Studios, vars spel ”Little nightmares” kan bli förlaga till en TV-serie, kan räknas in här.

Illusion Labs och Frictional Games ångar på som tidigare. Simogo, som inte gjort något väsen av sig på länge, siktar på att släppa sitt nya spel ”Project Night Road” under 2018.

Men efter en fabulös framgång med en rad små mobilspel, som ”Smash Hit” och ”Pin Out” har Mediocre tystnat då grundarduon valt att lägga ner verksamheten. Samtidigt har mastodontprojekten börjat ta allt större plats i det skånska spelklustret, där Massive Entertainments omskrivna uppdrag att utveckla spel till de nya Avatar-filmerna bara är ett exempel.

Rapidus har i flera artiklar berättat om framväxten av Sharkmob, grundat av en grupp tidigare chefer på Massive med 20 miljoner i grundplåt från bland andra LMK. Bolaget sysselsätter i dag över 30 anställda inom utveckling av ett actionspel för vuxna. Sharkmob är knapphändiga om detaljer om själva spelet men det faktum att bolaget redan har kontrakt med ett förlag som bekostar den vidare utvecklingen skvallrar om att det handlar om en påkostad produktion av AAA-stuk.

Det är också Paradox Interactives specialitet. Det börsnoterade spelutvecklingsbolaget har huvudkontoret i Stockholm och en studio i Umeå sedan 2014. Det senaste året har bolaget börjat bygga upp en filial i Malmö under ledningen av Kings tidigare Malmöchef Kim Nordström. Paradox Malmöstudio ska visserligen vara inriktad på utveckling för mobilen, men det handlar samtidigt om mobilspel med ”djup och komplexitet” enligt Kim Nordström och i första hand ska personalen i Malmö göra mobilversioner av Paradox avancerade strategispel.

Det är ingen vild gissning att Paradox snart får en efterföljare i Avalanche Studios. Även det är ett relativt stort spelutvecklingsbolag med flera hundra anställda, varav 200 vid huvudkontoret i Stockholm och resten i New York. Avalanche arbetar i huvudsak med produktioner för andras räkning men har nyligen släppt sitt andra självfinansierade spel: jaktsimulatorn The Hunter. För utvecklingen av den tredje egna produktionen ska bolaget öppna en ny svensk filial, utanför Stockholm, med 25-40 anställda.

Avalanche själva vill inte säga var det blir när Rapidus frågar, men mycket talar för Malmö. Här finns välrenommerade yrkeshögskoleutbildningen The Game Assembly, som varje år spottar ut ett 40-tal nybakade spelutvecklare. Och tack vare Massive Entertainment har Skåne redan Sveriges största spelkluster utanför huvudstaden, räknat i antalet anställda, enligt Dataspelsbranschens senaste siffror.

Dessutom har Avalanche en storägare i regionen. Våren 2017 gick danska Nordisk Film Games, med Malmöprofilen Martin Walfisz i spetsen, in med 100 miljoner kronor i Avalanche.

Oavsett om Avalanche väljer Malmö för sin nya studio eller inte är trenden tydlig. De stora elefanterna tar allt större plats i Skånes spelkluster.

Kort sagt: Från att ha varit ett ormbo av små, egensinniga spelutvecklingsbolag börjar Malmö allt mer präglas av så kallade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.