Från sin tid på LdB FC, numera FC Rosengård, har Niclas Carnlnén lång erfarenhet av att arbeta med samhällsinsatser som inte vid första anblick verkar fotbollsrelaterade. Som tillträdande klubbdirektör för MFF blir megafonen så mycket större, påpekade han på Rapidus Efter jobbet-möte om samspelet mellan fotbollsföreningarna, sponsorerna och samhället.
Med i panelen var även Karin Book, lektor vid Malmö Högskola, och Viktoria Bergman, kommunikationsdirektör för MFF-sponsorn E.on. 150 personer hade tagit sig till Sigmas lokaler i Västra hamnen för att höra trion diskutera fotboll, samhällsengagemang och socialt ansvar.
Niclas Carlnén berättade om FC Rosengårds projekt Boost och Football for life, ett arbetsmarknadsprojekt i Malmö respektive ett utbildningsprojekt i Sydafrika, där unga kvinnor prioriteras. Projekt som både är samhällsbyggande och varumärkesbyggande, och dessutom framgångsrika. Inom Boost har hälften av de arbetslösa ungdomarna gått vidare till arbete eller studier, enligt Niclas Carlnén.
— Nyckeln är kontinuitet och uppföljning. Varje handläggare har max 30 individer, så de ser vilket stöd som behövs, säger han.
Moderator Jan Wifstrand undrar varför en fotbollsklubb skulle göra dessa insatser, istället för Arbetsförmedlingen.
— Arbetsförmedlingen gör som de gör, vi gör som vi gör och har anpassat oss och vår metod efter en annan målgrupp. Som idrottsförening har man dessutom en massa bra förebilder som kan hjälpa till, säger Niclas Carlnén.
På frågan om FC Rosengård gör det bättre än Arbetsförmedlingen ger han ett rakt svar:
— Vi gör det bäst.Vi fokuserar på individen och inte systemet.
Viktoria Bergman på Eon, som också sponsrar FC Rosengård, beskriver insatserna som helt nödvändiga.
— Näringslivet, ideella organisationer, myndigheter och politiker måste jobba tillsammans och ta ett ansvar utifrån det är man är bäst på.
Hon menar att sponsorskapet förändrats de senaste åren, från att ha handlat om att byta pengar mot exponering, till att mer likna ett partnerskap som vilar på en gemensam värdegrund.
— I dag jobbar man mer långsiktigt och det man gör i sitt partnerskap är kopplat till kärnvärden och man tittar på vad man uppnår. Vi vill att våra partnerskap ska leverera affärsnytta, samhällsnytta och kundnytta, säger Bergman.
Senast den 1 juni kommer Niclas Carlnén gå över till MFF och vd-tjänsten. För Rapiduspubliken berättar han att han kommer ta med sig mycket av sina erfarenheter från FC Rosengård, särskilt av arbetet vid sidan av planen.
— Alla vet hur mycket man lyssnar på sina förebilder som syns i medier, och kan vi använda det och få dem att prata positivt kan vi påverka mycket. Och med 16.000 på läktaren istället för 1.000 blir genomslagskraften mycket större.
Med i panelen är också Karin Book, som forskat i idrottsvetenskap och medförfattare till en bok om citymarketing. Hon menar att svenska städer kan vinna mycket på att samarbeta med idrotten på rätt sätt, och att den är en viktig del för många städers upplevelseindustri. Därmed inte sagt att en arena per automatik leder till guld och gröna skogar.
– Nej, det vanliga är att man bygger stora arenor, men man gör det inte på ett bra sätt. Arenan är svaret på alla drömmar, men vi förbygger oss när det gäller arenor och det saknas strategier. Det är oprofessionellt, säger Karin Book.
För att lyckas, som exempelvis Barcelona och Indiana som lyfts fram i Karin Books bok Idrott och citymarketing, krävs just en strategi.
– Det sker inte per automatik, men gör man rätt kan man vända något negativt till positivt, säger Karin Book.
– Och det finns väl inget som mobiliserar en stad som ett stort idrottsevenemang, flikar Viktoria Bergman in.
Text: Jennie Lorentsson
Bild: Kristoffer Lindblad
Andrijana Karlsson, Sigma; Bengt Nyquist, Handelsbanken | Lars Lanker, Sigma; Lotta Axelsson, Celemi |
Ulrika Waerneman, Bysted; Rolf Hedman, Rolf Hedman Mentor |
Sven-Åke Espmarker, Sparbanken Syd; Anders Haskel, Haskel konsult; Erik Olausson och Jennie Lorentsson, Rapidus |
Johan Mårtensson, Gustav Forsblad, Johan Lawesson och Jens Tillgren, Tunaskolan | Joachim Lindgren, The Concept Factory; Tina Jensen, Apptus Technologies |
Miri Sumiq, Malmö Live; Jens Lyckeman, Clarion Hotel & Congress | Susanne Nemeth Svensson och Madeleine Rosberg |
Henrik Aurell, Zacco; Kerstin Forsman, KerFor Consulting | Per Arne Stenlund, Mason Management; Stig Andersson, Aguila Industrial Network |