torsdag 21 november 2024

inloggad som

Med himmelsblått samhällsansvar

Från sin tid på LdB FC, numera FC Rosengård, har Niclas Carnlnén lång erfarenhet av att arbeta med samhällsinsatser som inte vid första anblick verkar fotbollsrelaterade. Som tillträdande klubbdirektör för MFF blir megafonen så mycket större, påpekade han på Rapidus ”Efter jobbet”-möte om samspelet mellan fotbollsföreningarna, sponsorerna och samhället.

Med i panelen var även Karin Book, lektor vid Malmö Högskola, och Viktoria Bergman, kommunikationsdirektör för MFF-sponsorn E.on. 150 personer hade tagit sig till Sigmas lokaler i Västra hamnen för att höra trion diskutera fotboll, samhällsengagemang och socialt ansvar.

KL2014_0324-185009__MG_4250

Niclas Carlnén berättade om FC Rosengårds projekt Boost och Football for life, ett arbetsmarknadsprojekt i Malmö respektive ett utbildningsprojekt i Sydafrika, där unga kvinnor prioriteras. Projekt som både är samhällsbyggande och varumärkesbyggande, och dessutom framgångsrika. Inom Boost har hälften av de arbetslösa ungdomarna gått vidare till arbete eller studier, enligt Niclas Carlnén.

— Nyckeln är kontinuitet och uppföljning. Varje handläggare har max 30 individer, så de ser vilket stöd som behövs, säger han.

Moderator Jan Wifstrand undrar varför en fotbollsklubb skulle göra dessa insatser, istället för Arbetsförmedlingen.

— Arbetsförmedlingen gör som de gör, vi gör som vi gör och har anpassat oss och vår metod efter  en annan målgrupp. Som idrottsförening har man dessutom en massa bra förebilder som kan hjälpa till, säger Niclas Carlnén.

På frågan om FC Rosengård gör det bättre än Arbetsförmedlingen ger han ett rakt svar:

— Vi gör det bäst.Vi fokuserar på individen och inte systemet.

Viktoria Bergman på Eon, som också sponsrar FC Rosengård, beskriver insatserna som helt nödvändiga.

— Näringslivet, ideella organisationer, myndigheter och politiker måste jobba tillsammans och ta ett ansvar utifrån det är man är bäst på.

Hon menar att sponsorskapet förändrats de senaste åren, från att ha handlat om att byta pengar mot exponering, till att mer likna ett partnerskap som vilar på en gemensam värdegrund.

— I dag jobbar man mer långsiktigt och det man gör i sitt partnerskap är kopplat till kärnvärden och man tittar på vad man uppnår. Vi vill att våra partnerskap ska leverera affärsnytta, samhällsnytta och kundnytta, säger Bergman.

KL2014_0324-180622__MG_4151 KL2014_0324-182410__MG_4184 KL2014_0324-182842__MG_4204

Senast den 1 juni kommer Niclas Carlnén gå över till MFF och vd-tjänsten. För Rapiduspubliken berättar han att han kommer ta med sig mycket av sina erfarenheter från FC Rosengård, särskilt av arbetet vid sidan av planen.

— Alla vet hur mycket man lyssnar på sina förebilder som syns i medier, och kan vi använda det och få dem att prata positivt kan vi påverka mycket. Och med 16.000 på läktaren istället för 1.000 blir genomslagskraften mycket större.

KL2014_0324-183732__MG_4238 KL2014_0324-181029__MG_4166 KL2014_0324-182431__MG_4191

Med i panelen är också Karin Book, som forskat i idrottsvetenskap och medförfattare till en bok om citymarketing. Hon menar att svenska städer kan vinna mycket på att samarbeta med idrotten på rätt sätt, och att den är en viktig del för många städers upplevelseindustri. Därmed inte sagt att en arena per automatik leder till guld och gröna skogar.

– Nej, det vanliga är att man bygger stora arenor, men man gör det inte på ett bra sätt. Arenan är svaret på alla drömmar, men vi förbygger oss när det gäller arenor och det saknas strategier. Det är oprofessionellt, säger Karin Book.

För att lyckas, som exempelvis Barcelona och Indiana som lyfts fram i Karin Books bok ”Idrott och citymarketing, krävs just en strategi.

– Det sker inte per automatik, men gör man rätt kan man vända något negativt till positivt, säger Karin Book.

– Och det finns väl inget som mobiliserar en stad som ett stort idrottsevenemang, flikar Viktoria Bergman in.

Text: Jennie Lorentsson
Bild: Kristoffer Lindblad

KL2014_0324-185025__MG_4269

KL2014_0324-185533__MG_4280 KL2014_0324-185542__MG_4284 KL2014_0324-185609__MG_4291

 

 

KL2014_0324-172329__MG_1335 KL2014_0324-172449__MG_1340
Andrijana Karlsson, Sigma; Bengt Nyquist, Handelsbanken Lars Lanker, Sigma; Lotta Axelsson, Celemi
KL2014_0324-173216__MG_1349 KL2014_0324-173354__MG_1355
Ulrika Waerneman, Bysted; Rolf Hedman, Rolf Hedman Mentor

Sven-Åke Espmarker, Sparbanken Syd; Anders Haskel, Haskel konsult; Erik Olausson och Jennie Lorentsson, Rapidus

KL2014_0324-173029__MG_1346 KL2014_0324-173605__MG_1365
Johan Mårtensson, Gustav Forsblad, Johan Lawesson och Jens Tillgren, Tunaskolan Joachim Lindgren, The Concept Factory; Tina Jensen, Apptus Technologies
KL2014_0324-173723__MG_1369 KL2014_0324-173827__MG_1374
Miri Sumiq, Malmö Live; Jens Lyckeman, Clarion Hotel & Congress Susanne Nemeth Svensson och Madeleine Rosberg
KL2014_0324-173951__MG_1384 KL2014_0324-174129__MG_1388
Henrik Aurell, Zacco; Kerstin Forsman, KerFor Consulting Per Arne Stenlund, Mason Management; Stig Andersson, Aguila Industrial Network
KL2014_0324-174227__MG_1394 KL2014_0324-174400__MG_1401

Från sin tid på LdB FC, numera FC Rosengård, har Niclas Carnlnén lång erfarenhet av att arbeta med samhällsinsatser som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.