söndag 24 november 2024

inloggad som

Algbönder tar in elva miljoner

Simris Alg i Hammenhög tar in elva miljoner kronor i en övertecknad nyemission. Samtidigt tar algbönderna på Österlen första spadtaget på det nya växthuset och lägger sista handen vid den stundande lanseringen av deras kosttillskott innehållande omega 3 från alger.

Fredrika Gullfot– Om investerarna kan jag inte säga så mycket mer än att det var både befintliga delägare samt ett tiotal nya investerare som gick in i nyemissionen, säger Fredrika Gullfot till Rapidus.

Emissionen är den första av två kapitalanskaffningar som är planerade under årets första sex månader. Pengarna ska främst användas till att rusta upp bolagets växthus, där algproduktionen har varit igång under ungefär två år, och till att bygga ytterligare ett växthus. Den färdiga växthusytan kommer bli 4.000 kvadratmeter och en av Europas största anläggningar för odling av mikroalger.

Simris Alg grundades 2011 av Fredrika Gullfot som har en akademisk bakgrund inom bioteknik. Sedan starten har företaget tagit in 37 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna i förra investeringsrundan märks bland annat Christian Ask, ägare till gymkedjan Fitness24Seven, som blev en av bolagets största ägare. Han var även med i denna finansieringsrunda.

När kosttillskottet nu ska ut på marknaden riktas det mot träningscentra, spa och ett antal hälsofackhandlare och hälsokaféer.

– Här riktar vi oss till en början till ett rätt exklusivt urval, och inte de större kedjorna som 24Seven, säger Fredrika Gullfot.

Under 2013 hade företaget en omsättning på två miljoner kronor. Under 2014 lyckades företaget för första gången gå med vinst.

Hanna Sigeman

Simris Alg i Hammenhög tar in elva miljoner kronor i en övertecknad nyemission. Samtidigt tar algbönderna på Österlen första spadtaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.