onsdag 20 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Konovalenko vänder till vinst

Malmöbyrån Konovalenko har efter ett tungt 2012 lyckats plocka nya nyckelkunder och vända resultatet till vinst. I dagarna knöt byrån ännu en nationell storkund till sig.

Det handlar om campingkedjan First Camp. Konovalenko ska bland annat jobba med aktiviteter utanför den klassiska industrisemestern för att stärka varumärket.

Byrån hade ett trögt 2012 och för första gången sedan starten för 13 år sedan redovisades en förlust, på knappt 400.000 kronor. Förra året lyckades man dock vända skutan, trots att det långa samarbetet med Doro avslutades. Vinsten landade på en halv miljon och byråintäkterna ökade med 35 procent till att återigen ligga runt 10 miljoner.

— En starkt bidragande orsak till vår ökning är bra uppdragsingång från laminatgolvtillverkaren Pergos nya ägare Unilin i Belgien. Vi har haft Pergo i Trelleborg som kund sedan 2007 och arbetar numera direkt med Unilins marknadsavdelning i Belgien, säger vd Mikael Signell till Rapidus.

Under 2014 har Konovalenko utökat både på den digitala sidan och med en ny projektledare. Byrån är nu 13 medarbetare totalt, inberäknat fasta frilansare.

Jennie Lorentsson

Malmöbyrån Konovalenko har efter ett tungt 2012 lyckats plocka nya nyckelkunder och vända resultatet till vinst. I dagarna knöt byrån […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt huvud rullar i Careium

    Careiums vd Christian Walén lämnar med omedelbar verkan. Beskedet kom igår kväll, mindre än tre månader efter att trygghetslarmsbolaget sparkat sin styrelseordförande.

  • Förlusten minskar för Pion Group

    Danir-kontrollerade Pion Group har det fortsatt tufft och avyttrar flera dotterbolag. Men vd Martin Hansson tycker att läget är bättre nu jämfört med i fjol.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.


  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Careium – ägarna sparkar ordföranden

    Doro-avknoppningen Careium hade en lysande utveckling under 2023 och fram till sommaren i fjol. Sedan dess har det gått trögare. Nu vill huvudägarna se resultat och sparkar ordföranden.

  • Upp och ned i rapportströmmen

    Medan Precise Biometics inte infriade förväntningarna gick det desto bättre för Careium. Både Kjell Group och Eolus meddelar nya finansiella målsättningar. Här är dagens skånska kvartalsrapporter.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Därför nappar Doro på norska budet

    Det noterade Malmöbolaget Doros styrelse rekommenderade i förra veckan ägarna att acceptera ett bud från norska Xplora. Nu förklarar styrelseordförande Juha Mört hur de resonerar.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.