Det noterade kommunikationsbolaget Phonera breddar sina säljkanaler och har i dagarna smyglanserat en ny e-handelssajt för sina tjänster.
Den nya plattformen är ett steg i Phoneras nya säljstrategi, där fler kanaler och framförallt bättre nätbaserade och mobilanpassade lösningar står i fokus. Lars Bondebjer, nytillträdd produkt- och marknadschef sedan i mars, har varit drivande i utvecklingen.
— Phonera har ett behov att utveckla och ha en mer tydlig närvaro på internet, och det finns en efterfrågan av att kunna sälja över nätet, säger han till Rapidus.
Beslutet att bredda säljstrategin och att ta fram en ny plattform fattades i våras. Den nylanserade sajten innehåller nu förutom en e-handelstjänst också funktioner för kundsupport, självservice och företagssidor.
— Det är svårt att säga hur stor del av affärerna som kommer gå via hemsidan i framtiden, men en större del av självhjälpen kommer troligtvis att gå den vägen, säger Lars Bondebjer.
Phonera har under det senaste året lanserat och genomfört en rad förändringar och nyheter, förutom ny produkt- och marknadschef har man rekryterat en e-commerce manager, öppnat ett säljkontor i Stockholm, samt börjat sälja mobila växlar och fastnummer till mobilen. Bolaget har cirka 60.000 företagskunder och omsatte 397,8 miljoner kronor 2012. Aktien handlas på Nasdaq OMX, Small Cap.
Jennie Lorentsson