Lundabaserade e-handels- och e-learningkoncernen InXL har senaste året ökat personalstyrkan från 60 till 75 personer. Bakom tillväxten ligger bland annat en trend där ansvaret för utbildningar i företag och organisation i allt högre grad flyttas över från personal- till marknadsavdelningarna, uppger vd Per Wargéus.
Under 2011 gjordes strukturen om i dåvarande Avensia. Konsultverksamheten övergick till dotterbolaget Lightstorm, sedermera omdöpt till Force12. Sedan dess har moderbolaget Avensia Innovation bytt namn till InXL Innovation och verksamheten delats upp i de fyra dotterbolagen Avensia, Force12, Mashie och Grade.
Avensia och Force12 står tillsammans för omkring två tredjedelar av koncernens omsättning. Grade utvecklar system för e-learning och Mashie har tagit fram ett digitalt kostplaneringssystem.
En av Grades senaste storaffärer var med Regionalt Cancercentrum Norr i Umeå, och Per Wargéus ser stora möjligheter inom hälso- och sjukvårdsområdet.
— Vi märker också att många universitet börjar bli mer affärsdrivande och vill synas mer på marknaden, vilket gynnar oss. Generellt sett flyttar allt fler ansvaret för utbildning från personal- till marknadsavdelningen och det leder till att det satsas mer pengar på området, säger Per Wargéus.
Koncernen har kontor i Lund, Helsingborg, Köpenhamn och Stockholm och är sedan 2007 noterat på First North. Första halvåret var omsättningen 36,7 miljoner kronor, knappt fem miljoner kronor mer än motsvarande period ifjol.
— Eftersom vi är börsnoterade kommunicerar vi inte specifika siffror i förväg, men vi har bra tryck på e-handelsområdet där vi anser oss vara marknadsledande i Sverige, säger Per Wargéus.
Anders Frick